Kaj og Andrea skal sælge grøntsager

For første gang nogensinde har Danmarks Radio valgt at lade nogle af sine børnefigurer optræde som reklamesøjler for et bestemt produkt.

Kaj og Andrea er hoppet ud af fjernsynet og skal sælge gulerødder, æbler og tomater (Foto: Ulla Voigt)

Kaj og Andrea skal få børn til at spise grønt

For første gang nogensinde har Danmarks Radio valgt at lade nogle af sine børnefigurer optræde som reklamesøjler for et bestemt produkt.

I denne uge lancerer Føtex en række poser med frugt og grøntsager under overskriften "Kaj og Andrea sunde snacks". Poserne, der blandt andet indeholder gulerødder, æbler, agurker og tomater, er alle prydet med billeder af papegøjen og frøen.

Kaj og Andrea står for noget godt

Indkøbschef for frugt og grønt i Dansk Supermarked, Peter Løth, er rigtig glad for aftalen med Danmarks Radio.

- Vi synes det er en god ide at spise grønt og sundt, og det gælder uanset om man er barn eller voksen. Og i den sammenhæng synes vi, at Kaj og Andrea står for noget godt, som børnene kender aktuelt fra tv - og det gælder også den lidt ældre generation, som kan huske dem, fra dengang de var børn, og også forbinder dem med noget godt, siger han.

Hos Danmarks Radio er man også glade for aftalen, der har været helt oppe og blive godkendt af generaldirektør Kenneth Plummer, fordi Kaj og Andrea trods alt ikke må reklamere for hvad som helst.

Der bliver slået flere fluer med et smæk

Man kan nok ikke forestille sig, at Kaj og Andrea reklamerer for støvsugere, lyder det fra Anders Kjærsgaard Sørensen, der er chef for DR Multimedie.

Til gengæld vil han gerne indrømme, at aftalen om at lade Kaj og Andrea reklamere for frugt og grøntsager slår flere fluer med et smæk.

- For det første får vi skabt dialog om mad og madvaner blandt Kaj og Andreas fanskare, og det er en god ting. Derudover får vi selvfølgelig skabt en masse branding og en masse synlighed omkring vores figurer, som jo i den grad er pressede i en verden med øget mediefragmentering og globalisering. Og endeligt så får Danmarks Radio selvfølgelig royalties, som går til at finansiere programmer og programvirksomheden, siger han.

Facebook
Twitter