Kampagne skal gøre unge kloge på skrald

Unge affaldssorterer mindre end de ældre, og det skal en Facebook-kampagne nu gøre noget ved.

Miljøministeriets nye kampagne, "Kend dit affald", skal gøre unge klogere på, hvordan de skal sortere deres husholdningsaffald. (Foto: Thomas Schmidt Nørgaard)

63 procent af unge mellem 20 og 29 år savner information om, hvordan de skal sortere deres affald - det er klart flere end de lidt ældre.

Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Miljøministeriet.

Det skal Miljøministeriets nye Facebook-kampagne lave om på, skriver Politiken.

- De unge mangler information om, hvordan man gør, så derfor bruger vi nu både Facebook og en hjemmeside til at gøre opmærksom på, hvordan man kan sortere sit affald. At det altså er en god idé at forskelsbehandle lige præcis på det her område, siger miljøminister Kirsten Brosbøl (S).

En tredjedel sorterer metal

Kampagnen har fået navnet "Kend dit affald" og skulle gerne få flere til at sortere rigtigt.

Og det er der behov for. Blot en tredjedel af de 20-29 årige sorterer metal, mens det er over 60 procent af de 60-75 årige.

Det er regeringens mål, at danskerne skal genbruge dobbelt så meget husholdningsaffald i 2022 i forhold til i dag.