Kampagne slår et slag for almindelige bryster

Provokeret af busreklamer for nye bryster lægger Kvinderådet postkort med 17 naturlige bryster på københavnske caféer.

17 kvinder fra sidst i tyverne til 75 år har ladet deres naturlige bryster fotografere til postkortet. (Foto: Kvinderådet)

Busreklamer, som reklamerede for at få lavet nye bryster, provokerede Karen Nielsen så meget, at hun tog initiativet til en kampagne for almindelige bryster.

Under sloganet 'bryster made by nature' lægger Kvinderådet i dag postkort ud på caféer i København. På postkortene er der billeder af 17 kvinder fra slutningen af tyverne til 75 år, som viser deres forskellige bryster.

Sælger bryster som en vare

- Jeg blev provokeret af busreklamen, som sælger nye bryster, som om det var et par sko eller en anden vare, fortæller Karen Nielsen til DR Nyheder.

Derfor fik hun fat i nogle veninder og fik taget billeder hos en fotograf. Tanken var at vise billederne som busreklamer. Men det rakte pengene ikke til, så i stedet blev der fremstillet nogle postkort, som den næste uge er at finde på de københavnske caféer.

Vær glad for dig selv

Karen Nielsen håber, at kampagnen vil sætte en debat i gang i skoler, omkring spisebordene og på arbejdspladserne om, at kroppen er en del af os selv og ikke et objekt.

- Det er vigtigt at være glad for sig selv, så er man også et meget smukkere menneske. Det gælder ikke om at lave om på sig selv fysisk. Det er budskabet i kampagnen, siger Karen Nielsen.

Facebook
Twitter