Kaos i Københavns Lufthavn kan gentage sig i forårets lange weekender

Ventetiden til sikkerhedskontrollen i lufthavnen var i bededagsferien op til en time.

Køen til security i Københavns Lufthavn torsdag 12. maj om eftermiddag. Fotografen nåede ikke sit fly. (Foto: © Marcus Mathiasen Bank)

Alenlange køer og passagerer, der missede deres fly.

Det var situationen i bededagsferien i Københavns Lufthavn.

- Stemningen var total kaos, fortæller Frank Sole Pedersen fra Hørsholm.

Han havde sammen med familien set frem til en forlænget weekend i Rom.

Men da de torsdag eftermiddag mødte op i lufthavnen to timer før afgang, var det køen til sikkerhedskontrollen, der var forlænget.

Den strakte sig således helt ned til metrostationen.

- Det var alle mennesker for sig selv. Det var ikke fysisk vold, men der blev råbt højt af alle, og medarbejderne, de stakkels mennesker, havde givet op, fortæller Frank Sole Pedersen.

Også søndag var der kø. Søndag eftermiddag oplyste pressechef i Københavns Lufthavn, Lise Agerley Kürstein, til finans.dk, at der var 45 minutters ventetid alene til sikkerhedskontrollen.

Men ifølge lufthavnen selv er København ikke den eneste lufthavn, der i øjeblikket har problemer, fortæller kommerciel direktør Peter Krogsgaard.

- Københavns lufthavn og alle lufthavne i Europa har haft meget travlt med at genansætte og uddanne mange medarbejdere efter corona, siger han.

- Derfor ser vi, når de rejsende kommer tilbage og heldigvis vil ud og rejse igen, at så er vi lidt pressede her i starten, siger Peter Krogsgaard.

Det tager nemlig tid at uddanne og træne de nye medarbejdere.

Kø-problemer kan fortsætte i foråret

Derfor kan den lange ventetid risikere at gentage sig i de forlængede weekender, der kommer i løbet af foråret, lyder beskeden.

Blandt andet i Kristi himmelfartsferien, hvor lufthavnen regner med, at 70.000 passagerer skal igennem sikkerhedskontrollen.

- Vi regner med rigtigt stor travlhed, og derfor giver vi også det råd til alle passagerer, at hvis man rejser inden for Europa, så skal man komme 2 timer før, man skal flyve, og skal man uden for Europa, til USA eller Asien, så skal man komme 3 timer før, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Men er det ikke noget, I burde have fået styr på inden?

- Vi har ikke lavet andet siden januar end at ansætte rigtig mange nye mennesker, og de skal trænes og uddannes, og der går noget tid, inden de kommer ud i security-sporene, siger han.

Video: Søndag morgen 8 maj var der 40 minutters kø til sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn.

Næsten 100 meters kø til at scanne boardingkort

Frank Sole Pedersen, der torsdag skulle nå et fly til Rom via Frankfurt, var dog ikke imponeret.

Da familien havde stået i kø i en time, og der var 35 minutter til flyet lettede, var der stadig 75-100 meters kø hen til det punkt, hvor man scanner sit boardingkort, før man kommer ind i selve security-området.

- Vi kunne godt se, at det var lige op over, hvis vi skulle nå vores fly, fortæller han.

Lufthavnen havde sat skilte op, der forklarede, at det var mangel på medarbejdere. Men det følte Frank Sole Pedersen ikke var nogen god forklaring.

- Jeg synes ikke, at det kan komme som en overraskelse, at folk vil rejse igen. Omikron kom allerede i november, december og januar, og der burde man jo allerede have startet med at genhyre de folk, som man måske har fyret, siger han.

Frank Sole Pedersen tog dette billede torsdag af køen, der strakte sig ned gennem afgangshallen. (Foto: © Frank Sole Pedersen)

SAS: Vi vil ændre bookinger

Hos flyselskabet SAS har man forståelse for lufthavnens problemer.

- Vi sidder med en hel verden, som i to år har ventet på at komme ud og rejse. Og vi oplever lige nu et stort pres i hele verden, både på flyselskaber og lufthavne, siger Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef for SAS i Danmark.

Derfor vil selskabet også aflyse eller ændre flyvninger, så passagerne spredes mere ud.

Det vil gælde omkring fem procent af selskabets samlede antal flyvninger i juli og august. De berørte vil få direkte besked.

- Det kan være, hvis du har en flyvning til Paris klokken 8 om morgenen, så får du at vide i god tid, allerede nu, at du får et anden afrejsetidspunkt med et andet fly inden for nogle timers forskel, men inden for samme dag, siger Alexandra Lindgren Kaoukji fra SAS.

Rejsende står selv med ansvaret

Flyrejsende er dog ilde stedt, hvis de misser deres fly på grund af kø til sikkerhedskontrollen, fortæller Vagn Jelsøe, chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk.

- Man står i en rigtig dårlig situation, hvis man kommer for sent til lufthavnen i forhold til de ventetider, der faktisk er i security, fordi det er ens eget ansvar at komme tids nok ud til lufthavnen til at man kan nå flyet, siger han.

Torsdag eftermiddag måtte Frank Sole Pedersen til sidst appellere til personalet, da familien sad fast i køen foran sikkerhedskontrollen.

- Vi var så heldige, at vi fik fat i en vagt, der kom fra selve scanningsområdet og vi spurgte så: "Kan du ikke hjælpe os? Vi skal flyve om tyve minutter," fortæller han.

Vagten hjalp dem uden om køen og igennem scanningsområdet

- Vi nåede flyet med fem minutter at give af, så vi var rigtigt heldige. Jeg skal ikke sige, hvor mange der ikke nåede deres fly, men jeg er sikker på, at det var mange, siger han.

Det har endnu ikke været muligt for DR at skaffe tal på, hvor mange der ikke nåede deres fly i bededagsferien, da det er de enkelte flyselskaber, der har tal for, hvor mange der ikke mødte op til deres fly.

Opfordrer til at åbne skranker tidligere

Trods oplevelsen vil Frank Sole Pedersen dog godt flyve fra Københavns Lufthavn næste gang. For som han siger har lufthavnen en slags "monopol". I hvert fald hvis man vil flyve fra København.

- Det er ikke så meget at gøre, hvis man gerne vil ud og rejse og flyve fra København, siger han.

Han frygter dog, at rådet om at komme to timer før afgang ikke er nok.

- Problemet er, at man ikke kan komme meget mere end to timer før, for indtjekningsskrankerne er ikke åbne. Så hvis det fortsætter, må jeg opfordre til, at man åbner skrankerne endnu tidligere, end man gør i dag, siger han.

Københavns Lufthavn oplyser, at man regner med at være fuldt bemandet i starten af juni.