Kender du det? Et lille rødt mærke har forandret 'noget pjat' til en milliardindustri

Ø-mærket fylder 30 år, og Thise Mejeri har været med siden starten, hvor økologi 'var noget pjat'.

Vi skal tilbage til 1987. Økologi er nyt og eksotisk.

Alligevel sætter en lille gruppe mælkeproducenter fra Thy, Herning og Salling sig for at finde et mejeri, der vil forarbejde deres mælk.

Det skal blive til økologiske mejeriprodukter.

Den økologiske satsning møder dog mange panderynker, rystende hoveder og nej tak til et samarbejde - lige indtil det lykkes den optimistiske producentforening at få mejerist Peter Pedersen med ombord i 1988. Sammen skaber de Thise Mejeri.

Startårene er hårde ved landmændene. Underskuddet for de første to år runder én million kroner, og forbrugerne forbliver skeptiske.

- Folk så ned på det og syntes, det var noget pjat, fortæller Poul Pedersen, der i dag er administrerende direktør i Thise Mejeri og søn af mejerist Peter Pedersen.

Siden er meget sket. I dag er økologien en milliardindustri. Det helt store gennembrud kom, da det nuværende Coop satte økologi på discountvarer i 1993, hvor et lille mærke også spillede en ganske stor rolle. Ø-mærket.

I år fejrer det 30 år, og Thise Mejeri har været med på hele rejsen. Derfor har mejeriet et særligt forhold til det statskontrollerede mærke.

- Det er kommet til at betyde rigtig meget for økologien i Danmark. Det giver for mange en tillid til, at tingene er økologiske.

- Det er en stor fordel for os, der producerer, siger Poul Pedersen.

Hos Landbrug & Fødevarer tilkender man også det lille mærke en stor effekt.

- Der er meget stor tillid til mærket, og det har givet mulighed for et større økologisk marked i og med, at det skaber en større gennemsigtighed, siger Landbrug & Fødevarers økologichef Kirsten Lund Jensen.

For nogle kan det efterhånden være en jungle at holde styr på de mange forskellige fødevaremærker, men Ø-mærket kender stort set alle danskere.

- Det er det suverænt mest kendte fødevaremærke, der findes i Danmark. Undersøgelser viser, at op mod 98 procent kender det. Så det har virkelig været en succes, siger Kirsten Lund Jensen.

Succesen kan ses på hylderne i supermarkederne, hvor der efterhånden ikke er det, man ikke kan købe i en økologisk udgave.

I 90’erne var det kun mejeriprodukter fra blandt andre Thise Mejeri og grøntsager, som havde det lille Ø-mærke påklistret. I dag kan man sågar finde energibarer og husblas, når man gennemgår supermarkedernes økologiske sortiment.

- Økologien startede med basisvarer, men nu er nydelsesprodukter såsom øl, vin og slik også kommet med. Så også når man skal guffe, skal det være økologisk, siger økologichef Kirsten Lund Jensen.

Økologien er stadig mest udbredt i hovedstadsområdet, hvor mere end hver anden forbruger altid eller ofte køber økologi. I Nordjylland er tallet tre ud af ti forbrugere.

- I dag er det unge, gamle, rige og mindre rige, der køber økologisk. Ganske normale danskere. Danmark er blevet ét stort øko-land fra øst til vest og fra nord til syd, siger Poul Pedersen.

Thise Mejeri har med årerne også udvidet deres sortiment, så der er noget efter enhver smag. Således startede det lille mejeri med kun at producere tykmælk og sødmælk, mens man i dag har over 200 forskellige økologiske produkter.

- Økologisk mælk er blevet mainstream, så nu skal vi tænke på, hvordan vi kan gøre produktet mere interessant og bæredygtigt, siger administrerende direktør Poul Pedersen.

Et af de nyeste produkter er græsmælk. Mælk, der kommer fra køer, som udelukkende er blevet fodret med græs. Det gælder om at være først med det nye, lyder det fra Thise-arvingen.

Om nogle produkter kan blive lidt 'for smart', lyder svaret:

- Selvfølgelig møder vi engang imellem også holdningen, at ‘det her er vist lige moderne nok’, men det lader vi os ikke gå på af, siger Poul Pedersen.

I 2018 købte hver dansker i gennemsnit økologi for 2.750 kroner, viser tal fra Danmarks Statistik ifølge Landbrug & Fødevarer.