Keramiker får 1,5 million kroner i erstatning i kopi-sag

Netto har tabt sagen mod Anne Black og skal betale kæmpe-erstatning.

Originale Anne Black-produkter og Anne Black-lignende produkter fra Netto. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Keramiker og designer Anne Black har nu fået Sø- og Handelsrettens ord for, at supermarkedsgiganten Salling Group har krænket hendes ophavsret, da de solgte tre produkter - en hængepotte, en vase og en krukke med låg - der til forveksling ligner Anne Blacks design.

I dommen skriver Sø- og Handelsretten, at produkterne alle fremstår som "meget nærgående efterligninger af de tilsvarende produkter fra Anne Black Aps".

Desuden konkluderer retten, at Nettos salg af de tre keramikprodukter har skadet Anne Blacks brand og er gået ud over hendes salg.

Derfor skal Salling Group A/S, der ejer Netto, og leverandøren Ronald A/S, sammen betale Anne Black halvanden million kroner i erstatning plus sagsomkostninger og renter.

Ifølge Anne Black Aps' advokat, Johan Løje, løber renterne alene op i 338.000 kroner.

Sagen tre år undervejs

Retssagen mod Netto begyndte tilbage i slutningen af marts efter 3 års tilløb.

Det var nemlig helt tilbage i marts 2016, at Anne Black blev tippet om, at Nettos tilbudskatalog havde nogle billeder, hun lige skulle se.

Og her fik keramikeren sig et chok.

- Jeg blev vildt overrasket, og jeg tænkte faktisk ”hvor har de mine billeder fra”, har designeren tidligere udtalt til DR Nyheder.

Kæmpe oprejsning

I dag er Anne Black lettet, og hun har svært ved at forstå, at tre års kamp nu er ovre.

- Sejren betyder helt vildt meget – vi har haft alt på spil de her tre år, så det er en kæmpe lettelse. Lige nu er jeg egentligt overrasket over vi ikke er bukket under.

Anne Black Aps' advokat, Johan Løje, udtaler i en mail til DR Nyheder, at dommen er en kæmpe oprejsning til Anne Black.

- Det er en af de allerstørste erstatninger, som er blevet tilkendt en dansk designvirksomhed for krænkelse af deres design i Danmark.

Han uddyber, at det er "særdeles vigtigt", at dommerne både slår fast, at Netto har krænket brandet og skadet Anne Blacks salg.

- Dommen viser, hvor skadeligt det kan være for en dansk designvirksomhed at blive plagieret af danske handelshuse og supermarkedskæder, og den sætter en ny standard for tilkendelse af erstatning i disse sager. Noget branchen har sukket efter.

Vil anke afgørelsen

I Netto er direktør Michael Løve skuffet over dagens afgørelse. Derfor er sagen for hans vedkommende heller ikke slut endnu, skriver han i en udtalelse til DR Nyheder.

- Afgørelsen stiller alle butikker, der sælger brugskunst, i en meget vanskelig situation, hvis man kan blive dømt for at sælge en hvid, cylinderformet vase. Vi havde af hensyn til alle parter et oprigtigt ønske om at få sat et punktum i sagen i dag, fordi den har kørt så længe, men ser desværre ingen anden løsning end at anke afgørelsen.

Nej til forlig

Retssagen har været en dyr omgang for designeren. Allerede da retssagen begyndte i marts var regningen til advokater løbet op i over 700.000 kroner, lød det dengang fra Anne Black.

Alligevel takkede hun nej til et forlig, da Netto og leverandøren Ronald A/S ikke ville godtage, at der var tale om kopiering.

Netto nåede at have de tre keramikvarer på hylderne i 14 dage.