Kinesisk ambassade presser svenske medier med aggressive breve og opkald

To svenske redaktører har som Jyllands-Posten oplevet kraftigt kinesisk pres.

Den kinesiske ambassadør i Sverige, Gui Congyou, beskrives af svenske medier som meget aggressiv. (Foto: TT News Agency © Scanpix)

I Sverige kender de alt til kinesisk pres på

medier
- ja selv
navngivne
journalister.

Her kommer det ikke som en stor overraskelse, at Jyllands-Posten i går blev afkrævet en undskyldning for at bringe en tegning, hvor de fem gule stjerner i Kinas flag er skiftet ud med illustrationer af coronavirusset.

De seneste måneder har indflydelsesrige svenske

medier
som
SVT
og Expressen modtaget breve og opkald fra den kinesiske ambassade i Sverige, der forsøger at dæmpe kritiske historier om det store rige i øst.

Den kinesiske kritik har blandt andet handlet om, hvordan de svenske

medier
fortæller om situationen i Kina og om den svensk-kinesiske bogforlægger Gui Minhai, som siden 2015 har været fængslet i Kina.

På Expressen har kulturredaktør Karin Olsson oplevet det som 'surrealistisk' pludselig at få breve sendt fra den kinesiske ambassade.

- I begyndelsen var det virkelig svært at forstå, at et så stort land bekymrer sig så meget om en tekst på Expressens kultursider, og at de engagerer sig i det på det her niveau. De har været meget aggressive, fortæller hun.

Foruden brevene har kineserne brugt ambassadens hjemmeside til at lancere angreb mod

navngivne
journalister - blandt andre Jojje Olsson fra Expressen, der har skrevet meget om systemkritikeren Gui Minhai.

Her et eksempel fra den kinesiske ambassades hjemmeside i Sverige, hvor SVT kritiseres.

- De angreb Jojje Olsson og miskrediterede ham. For nylig angreb de også mig i et interview med

SVT
og kritiserede en klumme det, jeg havde skrevet. De sagde blandt andet, at jeg har mistet al fornuft. Oven i gjorde de det klart, at ingen journalister fra Expressen får visum længere, så de kan rapportere fra Kina, fortæller Karin Olsson.

Interviewet med den kinesiske ambassadør, Gui Congyou, blev efterfølgende skrevet ud i fuld længde og lagt på ambassadens hjemmeside.

Ambassaden har

angiveligt
også bedt flere journalister fra Aftonbladet,
SVT
og Svenska Dagbladet møde op for at diskutere den journalistiske dækning af Kina.

SVT er bekymret

SVT
offentliggjorde for nylig en rundringning til svenske medier - inklusive dem selv - der viste, at mange havde oplevet forsøg på påvirkning fra kinesisk side.

Ifølge redaktionschef på

SVT
, Charlotte Friborg, er det helt
unikt
, at et land på en så aggressiv måde farer frem mod flere forskellige
medier
og for eksempel ringer dem op.

Den kinesiske ambassade har været særlig kritiske imod

SVT
, fordi de i november 2019 bragte en historie om interneringslejre i den kinesiske provins Xinjian. Kina kalder det officielt lejre for uddannelse og professionel træning, men ifølge
SVT
afslører dokumenter noget helt andet.

I den forbindelse interviewede

SVT
en flygtning fra
provinsen
, og det fik efterfølgende ambassaden i Stockholm til at hænge vedkommende ud, fortæller Charlotta Friborg.

Kulturredaktør Karin Olsson fra den svenske avis Expressen.

- En af flygtningene blev smidt på ambassadørens hjemmeside og beskyldt for at være kriminel, siger redaktionschefen, der også er bekymret for en anden gruppe:

- De er gået meget hårdt frem mod nogle af vores freelancejournalister med navn og har

opfordret
os til at stoppe med at give dem opgaver, siger Charlotta Friborg.

Hun

afviser
, at den hårde fremfærd på nogen måde påvirker journalisterne og den måde, de dækker historier fra Kina fremover.

- Vi er en stor og stærk redaktion. Men jeg tænker, at det er sværere for freelancejournalisterne og de kilder, vi bruger. Jeg kan godt frygte, at de bliver mere forsigtige med at stille op til interview, siger Charlotta Friberg.

Expressen: Dårlig kinesisk strategi

På Expressen har det heller ikke fået journalisterne til at holde sig tilbage - tværtimod, lyder det fra Karin Olsson.

- Jeg er sikker på, at det her fungerer kontraproduktivt, og at vi som

medier
blot vil interessere os endnu mere for Kina og skrive endnu flere kritiske historier og grave endnu mere frem.

- Hvis Kina ikke ønsker kritisk dækning i Sverige, så er det en fejlagtig strategi. Jeg tror også, det her har fået den svenske befolkning til for alvor at åbne øjnene for, hvad Kina er i stand til og vil gøre, siger kulturredaktøren.

Expressen har ikke oplevet at få breve eller andre

henvendelser
fra Kina siden interviewet med
SVT
i midten af januar.

- Men jeg er overbevist om, at det kommer tilbage. Ambassadøren er blevet kaldt til en samtale hos vores udenrigsminister

utallige
gange, men det er jo fortsat alligevel, siger Karin Olsson.

Den kinesiske ambassadør i Sverige, Gui Congyou, har bekræftet, at det er en bevidst strategi, at kineserne går mere aktivt til værks over for

medier
i udlandet.

Han opfordrer svenske

medier
til at blande sig uden om de ting, der sker i Kina, og i stedet bruge flere kræfter på ting, der sker i Sverige.