KL åbner telefonhotline efter 11.000 pas-fejl

Fyns Politi har oplevet en telefonstorm, efter at 11.000 pas er blevet udstedt med fejl i 43 kommuner.

Hav dit pasnummer klar, når du ringer til hotlinen på telefonnummer 70 20 00 00. Den er åben lørdag klokken 10-17 og søndag klokken 10-21, skriver KL. (Foto: Jan Djenner © Scanpix)

Kommunernes Landsforening (KL) etablerer nu en telefonhotline til borgere, der skal rejse til udlandet i de kommende dage og er i tvivl om, hvorvidt de har modtaget et pas med fejl.

Det sker efter en leverandørfejl, som har gjort, at 10.947 pas udstedt siden 2. februar ikke har fingeraftryk optaget på chippen.

Det skriver KL i en pressemeddelelse.

Telefonstorm på Fyn

Fyns Politi oplyser, at man har oplevet en telefonstorm i forbindelse med problemet, og Fyn er ikke det eneste sted, hvor politiet har fået travlt.

Borgerservice i 43 af landets kommuner har udstedt 11.000 pas med fejl, som betyder, at rejsende risikerer at blive afvist ved paskontrol i udlandet.

Skal man ud at rejse i den nærmeste fremtid, gælder det derfor om at henvende sig til borgerservice så hurtigt som muligt og få et nyt. Har man forsøgt det, kan man dog ringe til KL, der kan oplyse, hvorvidt passet indeholder fejl.

Hav dit pasnummer klar

KL henstiller til, at man tjekker sin egen kommunes hjemmeside for specifik information, inden man ringer til hotlinen. Hotlinen er i øvrigt kun åben for borgere, der bor i en af de 43 kommuner, hvor der er udstedt fejlbehæftede pas.

Den gælder for borgere, der har fået udstedt deres pas i perioden 2. februar til 26. marts, og kun hvis du ikke kan komme igennem til borgerservice i din egen kommune.

- Hav dit pasnummer klar, når du ringer til hotlinen på telefonnummer 70 20 00 00. Den er åben lørdag klokken 10-17 og søndag klokken 10-21, skriver KL i en pressemeddelelse

Computerprogram er skyld i pasfejl

Det er et problem med et computerprogram hos virksomheden bag pas-produktionen, der er skyld i fejlene. Fejlene betyder, at der ikke er optaget fingeraftryk på chippen i passet.

Firmaet bag fejlen har allerede udtalt, at de betaler for de nye pas.

KL henstiller til, at det først og fremmest er borgere, der skal rejse inden tirsdag 31. marts, der skal kontakte hotlinen.

/ritzau/

Facebook
Twitter