Klar til udsalg af brugte F-16-kampfly: Forsvaret kan tjene 'hundreder af millioner kroner'

Næste år kan de første otte af Flyvevåbnets aflagte jagerfly blive solgt til nye ejere.

De første otte brugte, danske F-16-kampfly skal efter planen sælges efter årsskiftet. (Foto: Omid Jafi)

De har været på vingerne for Danmark siden 80’erne. Nu er det på tide, at Flyvevåbnets F-16-kampfly skal videre til nye ejere.

Efter årsskiftet begynder Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) at sælge ud af beholdningen af F-16-jagerfly.

De aldrende maskiner er til overs i takt med, at splinternye F-35-kampfly bliver leveret fra våbenfabrikanten Lockheed Martin i USA.

- Allerede fra næste år vil vi kunne sælge de første otte fly. Hvis vi er så heldige, at vi kan finde en køber, der kan godkendes, siger oberstløjtnant Casper Børge Nielsen fra Materielstyrelsen, der har ansvaret for, at overgangen fra F-16 til F-35 forløber smertefrit.

Oberstløjtnant Casper Børge Nielsen, der selv er jagerpilot, står i spidsen for overgangen fra F-16 til afløseren F-35. (Foto: Omid Jafi © DR)

Han fortæller, at der er en voksende interesse fra udlandet for de brugte kampfly, men en salgsaftale er endnu ikke underskrevet.

Vil sælge op til 24 fly

Forsvaret råder i dag over 43 F-16-kampfly. Med opdateringer og forstærkninger er de danske fly bygget til at være i luften 6.500 timer.

Annoncen er fiktiv. Brugte F-16'ere sælges ikke i Den Blå Avis, men gennem fortrolige samtaler på embedsmands-niveau. (Foto: Omid Jafi / Søren Winther Nørbæk)

En del af dem nærmer sig nu udløbsdatoen målt på flyvetimer.

- Men et antal mellem 16 og 24 fly har stadig tilstrækkelig levetid tilbage til, at en anden ejer eller nation kan få glæde af dem.

Afhængig af, hvor meget de nye ejere sender flyene på vingerne, betyder det, at der måske er fem-ti år tilbage i maskinerne, forklarer Casper Børge Nielsen.

Håber på 'hundreder af millioner kroner'

Danmarks F-16’ere er i meget god stand sammenlignet med andre brugte kampfly, der er til salg på markedet.

- De er blevet passet og plejet og ikke mindst opdateret med jævne mellemrum. Det betyder, at indmaden i dag er en helt anden, end da de blev leveret. Samtidig kan vi dokumentere alle eftersyn og reparationer ned til mindste detalje. Det er vigtigt, når man skal sælge brugte kampfly, siger Casper Børge Nielsen.

Sådan så det ud ved modtagelsen af de danske F-16-fly i januar 1980. (© Forsvaret)

Sammen med flyene bliver store mængder af værkstedsudstyr, værktøj og reservedele sat til salg.

Et slag på tasken fra oberstløjtnanten lyder, at udsalget kan indbringe ‘hundreder af millioner kroner’. En fortjeneste, der ryger i forsvarsområdets fælles husholdningsbudget.

- Men det er en kompliceret proces at sælge brugte kampfly. Først skal vi finde en interesseret køber. Bagefter skal køberen godkendes juridisk både i USA og herhjemme samt politisk i Folketinget, siger Casper Børge Nielsen.

Hvis flyenes tilstand er så god, hvorfor har Danmark så overhovedet brug for at købe nye kampfly for milliarder af kroner?

- Samlet set er det antal fly, der har levetid nok tilbage, ikke tilstrækkeligt til at dække nationens behov for kampfly meget længere end til 2025. Derfor er der brug for nye fly. Men de gamle har stadig en vis værdi, forklarer han.

Det er ifølge FMI planen, at kampfly-udsalget skal foregå løbende indtil 2025. På det tidspunkt har de nye F-35’ere - hvis alt går vel - fuldt ud afløst de gamle fly.

- Vi har taget højde for, at der kan opstå forsinkelser. Vi sælger ikke arvesølvet først. Det er ikke sådan, at nationen står forsvarsløs tilbage, hvis F-35 bliver forsinket. De bedste sælger vi til sidst, konstaterer Casper Børge Nielsen.