Klart flertal for Femern-tunnel

Det bliver en 18 kilometer lang tunnel under Femern Bælt, der i fremtiden skal forbinde Danmark og Tyskland.

Sådan kommer indkørslen til tunnellen under Femern Bælt til at se ud - hvis det bliver en tunnel. (© Femern A/S)

Det bliver en 18 kilometer lang tunnel under Femern Bælt, der i fremtiden skal forbinde Danmark og Tyskland. Et bredt flertal i folketinget er nu indstillet på at vælge en tunnel løsning i stedet for en bro, når Folketingets trafikudvalg mødes i næste uge.

Regeringen samt Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og SF kom torsdag med klare erklæringer til fordel for en tunnel, på et borgermøde i Lalandia i Rødbyhavn, oplyser DR Sjælland.

- Socialdemokraterne holder gruppemøde 25. januar og her beslutter Socialdemokraterne sig endeligt for en tunnel under Femern Bælt, siger Socialdemokraternes trafikpoltiske ordfører Magnus Heunicke.

Har opbakning

Anne Baastrup fra SF har allerede fået opbakning i sin folketingsgruppe til en tunnel.

- Den langsigtede miljøpåvirkning har det bedst med en tunnel. Det har været det vigtigste for os i debatten om bro eller tunnel, siger Anne Baastrup.

Med støtte fra de to store oppositionspartier tegner der sig dermed et klart ja til tunnelprojektet, når transportminister Hans Christian Schmidt (V) indkalder forligskredsen i næste uge.

Den samlede længde på tunnelen i skitseprojektet bliver 17,6 km fra tunnelmunding til tunnelmunding. Med 110 km/i timen på motorvejen giver det bilisterne en rejsetid i tunnelen på ca. 10 minutter. Togpassagererne vil være syv minutter om rejsen fra kyst til kyst.

Byggeriet begynder i 2014 og forventes afsluttet i 2020.

Facebook
Twitter