Klik reklamepenge til børn og syge

Fra i morgen kan du erstatte almindelige reklamebannere på hjemmesider med reklamer, som støtter humanitære formål.

Dansk Røde Kors går nu andre veje end de klassiske indsamlingsbøsser. De vil have firmaer til at betale dem penge, for at du ser reklamer på internettet. (© Dansk røde Kors)

I dag vil mere end en million danskere modtage en mail fra en flok humanitære organisationer.

De opfordrer dig til at downloade et lille program, som kan give dem penge i kassen, uden at du skal finde Dankortet eller pengepungen frem.

En ny måde at samle penge ind på

- Vi forsøger at komme i kontakt med danskerne på en anden måde end den almindelige postservice og de traditionelle midler, vi ellers har brugt, fortæller Anders Ladekarl, som er generalsekretær i Dansk Røde Kors.

- I en tid, hvor vi taber andre indtægtskilder, betyder det her en ny måde at samle penge ind på. Og det er vi glade for.

Skifter reklamer ud med støtteannoncer

Det programmet, som hedder AidOnLine, gør, er at blokere for reklamebannere på internettet, hvilket også er muligt at gøre med mange andre programmer. Det specielle er, at pladsen, hvor den blokerede reklame var før, bliver erstattet med en ny annonce, hvor firmaet bag har valgt at reklamere gennem AidOnLine.

Hver gang en computerbruger ser denne reklame, bliver det registreret, og jo flere gange den bliver set, jo flere penge får firmaet AidOnLine.

80 procent af pengene går så videre til en humanitær organisation, heriblandt Dansk Røde Kors.

Folk betaler ikke girokort

- For os er det her en mulighed for at bruge internettets muligheder for fundraising. Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har været presset på den almindelige fundraising. Folk betaler ikke længere penge over girokort, siger Anders Ladekarl.

Også Red Barnet, Care, Ibis, Folkekirkens Nødhjælp, Dansk Flygtniningehjælp, WWF, Hjerteforeningen, Amnesty International og Operation Dagsværk er med, og i computerens browser kan man selv vælge, hvilken af organisationerne pengene skal gå til.

Glad for hver en krone

- Vi har prøvet mange forskellige ting på internettet, og de fleste har ikke givet det resultat, som vi havde ønsket. Men hver eneste krone, der kommer ind gennem det her, er en krone vi ikke havde regnet med, og som kan bidrage yderligere til vores hjælpearbejde, siger Anders Ladekarl fra Dansk Røde Kors.

Firma tager 20 procent

En af personerne bag firmaet AidOnLine er bestyrelsesmedlem Rasmus Bjerngaard. Han mener ikke, at det er for meget at tage 20 procent af pengene i administrationsgebyr.

- Det koster noget at samle ind. Det er et fundraisingværktøj, og vores er meget billigt, siger Bjerngaard, som mener at prisen på fundraising normalt ligger på mellem en fjerdedel og halvdelen af det indsamlede beløb.

- Vi startede dette for at give danskerne mulighed for at samle ind, når de er på nettet. Ikke fra deres egen lomme, men blot ved at surfe på nettet.

Firmaer er interesserede

Endnu har AidOnLine kun aftaler med mediebureauer, som vil reklamere via firmaet. Men flere virksomheder har vist interesse, allerede før programmet officielt er blevet lanceret, fortæller Rasmus Bjerngaard.

Facebook
Twitter