Køb løs i hele EU: Jagten på den billigste vare bliver nemmere

Godt nyt, at netbutikker ikke længere må nægte køb, fordi du bor i et bestemt land, lyder det.

Kan du finde kjolen billigere i en tysk eller spansk netbutik, bliver det nu nemmere for dig at købe den hjem til Danmark, fordi EU forbyder webshops at nægte salg til danskere. (arkivfoto) (Foto: Sophia Juliane Lydolph © Scanpix)

Har du prøvet at søge efter en vare på nettet og fundet den billigere i Tyskland eller Italien?

Så har du måske også oplevet, at du ikke kunne få lov til at købe eksempelvis vaskemaskinen, fordi netbutikken ikke leverer til Danmark.

Men det scenarie er snart fortid, da EU-parlamentet i dag har vedtaget at fjerne forhindringen, der skyldes butikkernes brug af såkaldt geo-blokering.

Ved at fjerne geo-blokeringen skal netbutikker sælge dig en vare til for eksempel tysk pris, selvom din placering er i Danmark.

Det er rigtig godt nyt for forbrugerne, mener lederen af organisationen Forbruger Europa, Lars Arendt.

- Butikkerne kan ikke længere nægte at sælge os varen til den pris, som de tilbyder tyskerne. Du skal have lov til at købe den, som var du en lokal tysk forbruger, siger han.

Du må selv få bragt varen hjem

Dog bliver det i visse tilfælde dit eget ansvar at lave en aftale med et transportfirma om at få varen leveret til din danske adresse, da de udenlandske webshops ikke er forpligtet til at levere varen over grænsen til Danmark.

Men Lars Arendt mener, at EU's nye regler kommer forbrugerne til gode, fordi de får langt bedre mulighed for at købe ind i andre EU-lande.

Forbruger Europa har gennem årene siddet med adskillige sager, hvor for eksempel danskere har fundet ud af, at prisen på billeje har været anerledes, hvis man bookede i Italien eller et andet EU-land.

- Det vil være fortid, når det her træder i kraft.

- Nu kan man selv bestemme, om man vil købe varen på den spanske eller tyske udgave af hjemmesiden, eller om man vil købe den fra den danske, siger Lars Arendt.

Erhvervslivet frygter danske arbejdspladser

Mens forbrugerne har grund til at have armene over hovedet, er man i et anderledes humør hos Dansk Erhverv, som ikke er glad for, at EU er gået ind og har reguleret nethandlen i EU ved at forbyde geo-blokering.

Frygten er, at den friere nethandel vil trække endnu flere danskere over på udenlandske netbutikker, fordi de nu kan finde varen billigere i et andet EU-land.

Og det flytter økonomisk vigtig nethandel ud af Danmark.

Det gælder især de EU-lande, hvor momsen er meget lavere end i Danmark, forudser markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.

- Nogle gange vil det beløb, man får ved lavere moms, kunne betale for, at man selv skal betale transporten. Det er noget, vi er ret bekymrede for, at det vil flytte beskæftigelse ud af landet, siger hun.

Hun mener, at EU's indblanding denne gang giver netbutikkerne unødig bøvl og påfører dem en masse byrder.

- Vi deler målet om at få danske butikker og netbutikker til at sælge i hele EU. Men den rigtige vej havde været at harmonisere reglerne. Bare momsen og momsregistreringen er forskellig i landene. Alle de forskelle er der stadigvæk, siger Lone Rasmussen.

Sagen kort

  • De nye regler betyder, at netbutikker skal behandle forbrugere på nettet fra et andet EU-land på lige fod med lokale kunder. De skal altså kunne købe varen til den tyske pris, hvis denne er billigere end den danske (fx. husholdningsapparater, elektronik eller tøj).

  • Men netbutikkerne er ikke forpligtet til at sende varen, og derfor vil forbrugere selv skulle aftale med et transportfirma, at dette henter og leverer varen.

  • Reglerne gælder også, når kunder:

  • Får leveret tjenesteydelser elektronisk, og disse ydelser ikke er beskyttet af ophavsret, f.eks. cloudtjenester, firewalls, datalagring eller hosting af hjemmesider.

  • Køber en tjenesteydelse på et fysisk sted, hvor forhandleren driver sin virksomhed, f.eks. hotelophold, sportsarrangementer, biludlejning, musikfestivaler og billetter til forlystelsesparker.

EU’s digitale indre marked

  • I 2015 satte EU i gang i en fornyelse af EU’s indre marked på nettet.

  • Målet var:

  • Bedre adgang for forbrugere og virksomheder til online varer og serviceydelser på tværs af Europa.

  • At skabe de rette betingelser for, at digitale netværk og serviceydelser kunne blomstre.

  • At maksimere vækstpotentialet for den europæiske digitale økonomi.

Facebook
Twitter