Københavns Lufthavn udskyder lukning af landingsbane efter kritik

Den planlagte lukning af den såkaldte tværbane bliver nu udskudt efter massiv kritik fra flyselskaberne.

Hvis Københavns Lufthavn lukker tværbanen vil det betyde aflysninger i kraftige vindforhold. Det har blandt andet SAS kritiseret. (Foto: Mads Jensen © Copyright: www.fedefotos.dk / Mads Jensen)

En planlagt lukning af den såkaldte tværbane i Københavns Lufthavn bliver nu udskudt, efter en lang række flyselskaber har kritiseret beslutningen.

Det oplyser selskabet bag lufthavnen i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af en omfattende investeringsplan.

I stedet for at lukke den sekundære bane vil den nu blive flyttet, så fly stadig kan bruge banen til at starte og lande. Men på sigt vil den alligevel blive lukket, siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

- Der har blandt enkelte flyselskaber været en bekymring omkring en lukning af tværbanen om cirka fem år. Derfor har vi besluttet at investere cirka 300 millioner kroner i at forskyde tværbanen, så den kan være i funktion frem til det bliver nødvendigt at bygge på hele tværbanen.

Det vil koste selskabet bag lufthavnen 300 millioner kroner at flytte tværbanen. Beslutningen om at lukke banen blev i første omgang taget, fordi Københavns Lufthavn har som ambition at kunne håndtere 40 millioner passagerer årligt. Det kræver en udvidelse af passagerterminalerne, og her ligger tværbanen i vejen.

Men beslutningen har mødt kritik fra lufthavnens kunder, flyselskaberne, der benytter tværbanen til starter og landinger, når stærk sidevind gør det vanskeligt eller umuligt at lande på hovedbanen i Kastrup.

Uenighed om konsekvens af banelukning

SAS, der er lufthavnens største flyselskab, har tidligere anslået, at en lukning af tværbanen vil koste flyselskabet omkring 500 millioner kroner om året og betyde 500 aflyste SAS-afgange i København. Når flyselskaberne bliver nødsaget til at aflyse afgange, koster det på bundlinjen i form af erstatninger, mad og hotelovernatninger til de berørte passagerer.

Københavns Lufthavns skøn af konsekvenserne har derimod været mere konservativt sat og lydt på samlet 100 ekstra aflysninger og 1.000 ekstra forsinkelser om året - vel at mærke blandt alle flyselskaberne i lufthavnen.

I dag registrerer lufthavnen årligt 32.000 forsinkelser på 15 minutter eller derover.

Foruden en flytning af tværbanen øger Københavns Lufthavn investeringerne i en udbygning med 200 millioner kroner. Yderligere 500 millioner skal bruges på "optimeringsprojekter", ligesom lufthavnen vil bruge 20 millioner på at reklamere for indenrigsruterne.

Passagertallet nåede sidste år rekordhøjder i lufthavnen. 29 millioner rejsende passerede gennem terminalerne i Kastrup, hvilket var en stigning på små 10 procent fra året før.

Tværbanen i Københavns Lufthavn hedder 12/30 og ses i toppen af billedet strække sig fra nordvest til sydøst. Banen ligger ifølge Københavns Lufthavn i vejen for en planlagt udvidelse af passagerterminalerne (© openstreetmaps.org)