Københavns metrocityring får stort underskud

Den nye metrocityring styrer mod et underskud på 1,8 mia. kr. Det skyldes, at prognosen for passagertallet er 50 procent for højt, mener en trafikforsker fra DTU.

Forskere er kritisk over for det passagergrundlag, som Metrocityringen finansiering er baseret på.

Et af Danmarkshistoriens dyreste anlægsprojekter, den nye københavnske metrocityring, styrer mod et milliardstort hul i finansieringen.

Transportministeriet har baseret økonomien på forældede tal, og dermed har forligspartierne bag metrocityringen tilsluttet sig byggeriet på forkerte forudsætninger, skriver Ingeniøren.

Overvurderet passagertal

En tredjedel af pengene til den nye metroring skal komme fra billetindtægterne, men prognosen for passagertallet er overvurderet 50 procent, mener forskerne, der har lavet beregningsmodellen.

- Vi har ramt skævt, fordi modellen har anvendt et gammelt datagrundlag og forudsætninger, der har vist sig for optimistiske, siger projektleder Goran Vuk fra Center for Trafik og Transport på DTU.

Det giver et hul i indtjeneningen på 1,8 milliarder kroner.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk