Kødgigant satser på vegetarer med ny type pålæg

- Vi er ikke blinde for, at der sker en strømning i samfundet, lyder det fra slagterikæmpe.

En vegetarisk strømning i samfundet får slagterigigant til at satse på vegetarisk pålæg. Her fortæller Teamkoordinator i Bilka, Stephanie Rosaela, hvordan de har været nødt til at udvide udvalget af veganske varer.

Selvom slagterigiganten Tulip sælger mere end 11 millioner kilo frikadeller om året, mere end 100 tons af den berygtede og berømte Jaka Bov alene i Danmark og fire dåser konserves hvert eneste sekund verden rundt, så er det en ny type pålæg, der vækker opsigt hos forbrugerne.

I kølediske landet over er det nu muligt at få fingrene i en ny type skiveskåret pålæg. Pålægget er lavet af æggehvide og rapsolie med smag af røde, gule og grønne peberfrugter, og ganske usædvanligt for et firma, der lever af et sælge kød, så er produktet vegetarisk.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

Kommunikationschef hos Tulip Michael Ravn fortæller til Kristeligt Dagblad, at produktet hitter hos forbrugerne.

- Salget er gået godt, og vi har fået gode tilbagemeldinger, siger han.

En kødfri tendens

"Gris på gaflen."

Sådan lød en kampagne lanceret i 1957 af Eksport Svineslagteriernes Salgsforening. Kampagnen skulle få danskerne til at spise mere svinekød. Og selvom Danmark den dag i dag stadig er blandt de lande, hvor befolkningen spiser mest kød - 52 kilo bliver det til i gennemsnit - så er en ny kødfri bølge strøget over landet.

Mere end hver fjerde dansker – 27 procent - spiser i dag mindre kød eller væsentligt mindre kød, end de gjorde for fem år siden.

Hos Danmarks største detailvirksomhed Coop vurderer de, at kødforbruget i Danmark falder med en til halvanden procent om året.

Analysechef i Coop Lars Aarup siger til Kristeligt Dagblad, at danskerne er ved at få et bredere menukort.

- Jeg tror, vi i fremtiden vil se en situation, hvor det er mere naturligt at spise mad uden kød engang i mellem, eller hvor kød ikke er hovedattraktionen i et måltid, men fungerer som topping.

Tendensen til at spise mindre kød er noget, som Tulip gerne vil ramme, siger kommunikationschef Michael Ravn til Kristeligt Dagblad.

- Vi har lavet produktet, fordi vi ikke er blinde for, at der sker en strømning i samfundet, som vi kan vælge at arbejde foran eller halte bagefter. I dag er der flere vegetarer og flere, der ønsker sundere og grønnere produkter, siger Michael Ravn.

Større udbud

I detailhandlen er der også fokus på vegetariske produkter, hvor det vegetariske udbud gøres større, mens salget af kropsplejeprodukter, som hverken er testet på eller produceret med stoffer fra dyr, er stigende. I den mere kuriøse afdeling er det nu muligt at bestille en studenterhue med vegansk skygge, rem og for.

Hos Bilka i Fields har man udvidet det veganske sortiment for at imødekomme kundernes efterspørgsel efter produkterne.

Teamkoordinator i Bilka, Stephanie Rosaela, fortæller, at sortimentet er blevet vel modtaget af butikkens kunder.

- Folk er rigtig glade for det. Også de, som ikke er veganere, siger hun.

Hun har selv prøvet en del af det udvidede sortiment, på trods af at hun ikke selv er veganer.

- Det er jo ikke kun veganere, der kan spise det her, siger hun.

Hun fortæller, at hun havde taget en vegansk paté med på Roskilde Festival i år, hvilket var et stort hit.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter