Kom hurtigere over Storebælt: Fartgrænsen skrues op i betalingsanlæg

Automatisk betaling med nummerplade eller BroBizz bliver tilgodeset i ny omlægning.

Storebæltsbroen udvider antallet af ekspresbaner fra fire til seks - og rykker nummerplade-betalende sammen med BroBizz. (Foto: Tom McKenzie © Sund & Bælt)

I dag præsenterer Storebæltsbroen en af de største ændringer i broens historie.

Nu samles bilister, der betaler med nummerpladescanning eller BroBizz, i grønne ekspresbaner, hvor hastigheden er sat op fra 30 km/t til 50 km/t.

Dermed slipper de nummerpladebetalende for at holde i kø med dem, som betaler med kontanter eller kort i betalingsanlægget.

- Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem, forklarer Jens Kjær Nielsen, som er chef for Storebæltsbroens betalingsanlæg.

Skal fremtidssikre anlægget

Trafikken på Storebæltsbroen har været næsten støt stigende, siden broen åbnede for biltrafik i 1998.

Den udvikling ventes at fortsætte, og derfor skal de nye ekspresbaner være med til at fremtidssikre anlægget, forklarer Jens Kjær Nielsen.

Han afviser, at hastighedsforhøjelsen i betalingsanlægget øger risikoen for uheld:

- I dag har vi allerede BroBizz-kunder, der kører igennem med 50 km/t. Og uanset hvor man kører, skal man jo holde afstand, siger Jens Kjær Nielsen.

Ud over at have kortere ventetid sparer betalende med nummerplade eller BroBizz mere end 50 kroner per tur.

På Øresundsbroen har man allerede sammenlagt de automatiske betalinger BroPas og nummerpladebetaling i samme spor ved en ombygning af betalingsanlægget i 2018, fortæller pressechef John Alexander Sahlin.

Her har man dog ikke umiddelbart planer om at hæve fartbegrænsningerne, oplyser han.

Opdateret med udtalelser fra Øresundsbroen.