Jagerpiloten med flyvernavnet 'PLA'viser sin hjelm frem. Der lugter syntetisk i omklædningsrummet. Som i en elektronikforretning tilsat olie og gummi.
Det er her, de danske piloter i USA klæder om før træningsmissioner i Forsvarets nye F-35-kampfly.
De første seks maskiner er blevet leveret og står nu på betonen på Luke Air Force Base i Arizona med Dannebrog på halen.
Den sorte hjelm, der er formstøbt efter pilotens hovede, har flere lag af linser, der kan skubbes ned foran ansigtet. Det første, synlige bevis på, at Danmarks nye kampfly er helt anderledes end forgængeren F-16.
- Der er monteret kameraer på ydersiden af flyet. De bliver "syet" sammen til et billede, der dækker hele vejen rundt, forklarer 'PLA', der af sikkerhedsgrunde kun optræder med sit pilotnavn.
Han peger på hjelmens linser eller "solbriller".
- Hvis jeg ønsker det, kan jeg få de her til at vise mig flyets omgivelser, så jeg i princippet kan sidde og kigge ned gennem mine ben. Men jeg ser ikke mine ben eller gulvet, jeg ser det, der er under flyet, forklarer han.
Første besøg hos danske F-35
DR Nyheder er rejst til Luke Air Force Base, der ligger i staten Arizona i det vestlige USA.
Under soltage i ly for den kraftige ørkensol, der om sommeren gør flystellene brandvarme, står de første seks maskiner med Dannebrog på halen.
Det er første gang, at Forsvaret viser "Danmarkshistoriens dyreste våbenhandel" frem for den brede offentlighed.
Det avancerede fly er omgærdet af en lang række sikkerhedsforanstaltninger. Blandt andet er det strengt forbudt at fotografere flyet fra bestemte vinkler eller komme i nærheden med iPhones, smartphones eller andre apparater, der har bluetooth eller kan gå på wi-fi.
Her, godt et kvarter i bil fra NFL-holdet Arizona Cardinals' hjemmebane og med et gigantisk ørken-træningsområde som nabo, er danskerne og de nye kampfly ved at lære hinanden at kende.
Sammen med hollændere og amerikanere er danskerne en del af en slags flyveskole-eskadrille, hvor jagerpiloter fra de lande, der har købt F-35 fly, lærer at betjene de såkaldte "femtegenerations-kampfly".
Det amerikanske flyvevåbens Eskadrille 308 - bedre kendt som 'Emerald Knights' eller 'de smaragd-grønne riddere'.
Næste år ankommer de første F-35-jagere til Flyvestation Skrydstrup ved Vojens i Jylland.
Derfra vil de gradvist overtage opgaverne i luftrummet over Danmark fra F-16, der har haft tjansen siden 1980.
Pilot: Som at tænde lyset
'PLA' er instruktør på skole-eskadrillen og lærer tidligere F-16-piloter at flyve de nye maskiner. Senere kommer det første kuld af unge, danske pilotaspiranter, der aldrig har siddet i en F-16. For dem hedder fremtiden F-35.
At sætte sig i en F-35 kan sammenlignes med at tænde loftslyset i et stort lokale. Efter kun at have haft en lille lommelygte til at lede med.
- Med lommelygten kan man lyse lidt rundt og kigge i hjørnerne. Der går et stykke tid, før du har overblikket over, hvad der er i rummet. Med en F-35 svarer det til, at man går ind, tænder lyset og straks ser, hvordan der ser ud og hvad der befinder sig i rummet, fortæller 'PLA'.
I overført betydning. Han taler selvfølgelig ikke om, hvad der gemmer sig i et mørkt pulter- eller kælderrum men derimod om slagmarken. Både på jorden og i himmelrummet. F-35 kan "se" det meste.
Er der fjendtlige kamp- eller bombefly på vej? Hvilke missilsystemer står på jorden? Hvordan bekæmper man dem bedst?
De informationer - og sikkert mange flere, der er tophemmelige - opsnuser F-35 og viser til piloten. Blandt andet i den avancerede hjelm.
- Flyet præsenterer en samlet løsning for mig. I F-16 skulle piloten selv bruge en masse kræfter og tid på at stykke billedet sammen.
Hvad betyder det helt konkret?
- Det betyder helt konkret, at jeg kan være mere effektiv – forstået på den måde, at jeg hurtigere ved, hvad jeg er oppe imod, og jeg kan hurtigere tage nogle forholdsregler over for det.
- Jeg kan positionere mig selv mere fordelagtigt, eller jeg kan få afleveret mine våben tidligere, end jeg måske kunne før. Så på den måde giver det mig helt klart en taktisk fordel i, at jeg ser, hvad der er derude før min modstander.
DR Nyheders 21 Søndag har besøgt danskerne på Luke Air Force Base. Her viser 'PLA' sin avancerede hjelm:
'Vi får noget for pengene'
F-35'erne er tungere end F-16 og har derfor en kraftigere motor, der larmer mere. Derfor har de nærmeste naboer til flyvestationen i Danmark fået tilbud om støjkompensation.
Samtidig er det et dyrt fly - hver enkelt maskine koster omkring en halv milliard kroner.
Mener du som håndværker og fagmand, at Danmark har købt det rette værktøj til at sikre freden?
- Det er en platform, hvor min overlevelsesevne bare er langt større, end den er på F-16. Og det betyder jo alt andet lige, at jeg er i stand til at kunne forsvare mig bedre og egentlig kan holde mig kørende i længere tid over for en eller anden modstander.
- Så jeg synes bestemt, at vi får noget for pengene, og jeg synes bestemt, at det giver os en øget evne til at forsvare landet sammenlignet med, hvis vi fortsatte med de nuværende fly.
Piloten taler med flyet
I omklædningsrummet tager 'PLA' hjelmen frem igen.
- Hvis jeg vil have, at nogle af mine missiler skal pege i en bestemt retning, så kan jeg sige til flyets computer, at mine våben skal koncentrere sig om, hvad der foregår i den retning, hvor jeg kigger.
Det mener 'PLA' åbenbart helt bogstaveligt. Han kan "sige" det til flyets computer. Som meget andet moderne elektronik har F-35 nemlig også en 'Siri', der kan genkende tale og løse opgaver.
- Hvis jeg flyver i en tæt formation med min makker og helst ikke vil flytte hænderne, fordi jeg har brug for at holde fast i gashåndtag og styrepind, så kan jeg bede flyet om at løse opgaven, siger 'PLA'.
Danmark har sammenlagt bestilt 27 kampfly. Det er planen, at 6-7 af dem permanent skal stå på flyveskolen i USA, mens 20 skal til Danmark.
Se mere fra besøget på Luke Air Force Base herunder - eller i magasinet 21 Søndag på DRTV.