Kom ned i gear - og 4 andre råd til at passe på dig selv under coronakrisen

Det er vigtigt, at man ikke slår sig selv oven i hovedet, mener ekspert.

Det er ganske naturligt, hvis man har svært ved at kapere alle de ting, der sker i verden under coronakrisen. (Foto: Bruno van der Kraan © Unsplash)

Måske har du grædt. Måske har du grint. Måske har du hamstret.

Vi reagerer alle sammen forskelligt på den igangværende coronakrise, der har medført en mere eller mindre nedlukket verden.

Og det kan være svært at vide, hvordan man skal håndtere en så ekstraordinær situation, som vi befinder os i nu.

Men det er helt naturligt at være bekymret.

Vi er nemlig over en årrække begyndt at vende store samfundsproblemer indad. Et eksempel på dette er den klimaangst, som flere døjer med.

Det forklarer Sif Thordis, der er psykolog og ungerådgiver ved Headspace i København.

- Mange unge reagerer med angstfølelser, når de møder modstand i samfundet, fordi de individualiserer problemerne og tager byrden på egne skuldre.

- Så vi har en generation, som reagerer indadvendt ved at blive deprimeret, få angst eller sågar selvmordstanker – i modsætning til en udadreagerende kultur, hvor folk måske ville brænde skraldespande eller lave optøjer på gaderne, siger hun.

Så for at lette ængsteligheden bare en smule bringer Sif Thordis her fem gode råd til, hvad du kan gøre for at passe på dig selv, hvis det hele virker lidt overvældende for tiden.

1

Begræns nyheder og sociale medier

Prøv at bevare roen, lyder det fra Sif Thordis, der minder om, at det er naturligt, at det går op og ned i samfundet, og at vi skal nok også kommer igennem den nuværende situation. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

- Det handler om at begrænse bekymringerne. Og i stedet for at følge med i alle nyhedsudsendelser og ellers være på Facebook og Instagram hele tiden, så sæt i et tidsrum for dig selv, hvor du må tjekke dine kanaler, og læg ellers din telefon fra dig.

- Hvis man bliver meget ængstelig, kan det være en god idé at være i nærheden af dem, man holder af. Snak om, hvad nyhederne siger – men gør det sammen med nogle, og læg det så væk bagefter.

2

Tal om dine bekymringer

- Det hjælper ofte at sætte ord på sine tanker og bekymringer. Det at dele sine tanker med andre giver ro, siger Sif Thordis. (Foto: Nathan Dumlao © Unsplash)

- Tal højt om, at du er bange eller bekymret. Det kan hurtigt blive i nogle store, højtravende vendinger, der er svære for andre at forstå, så prøv at gøre det konkret.

- Hvad er det, der gør dig bange? Hvad gør, at du føler sådan? Kan du komme med et konkret billede på din frygt? Er du bange for, at din mormor dør?

- Det er vigtigt at få talt rundt om det. Fordi hvis vi tager det alvorligt nu, så er der heldigvis en god sandsynlighed for at redde rigtig mange.

3

Gør noget, du kan lide at lave

Du kan med fordel distrahere dig selv ved at se tv, læse en god bog, dyrke motion eller høre din yndlingsmusik. (Foto: Tom Kelley © Getty Images)

- For en dels vedkommende kommer man langt ved at gøre ting, der gør én glad.

- Om det så er at hækle, gå en tur eller se en film sammen. Det er en nem måde at få flyttet fokus.

- Det handler om at udnytte tiden. Man kan spørge sig selv: "Hvad er det, jeg har tid til nu?" Så får man fjernet sig selv og distraheret sig selv med noget positivt.

4

Undgå social isolation

Det er ifølge Sif Thordis godt at mødes ansigt til ansigt gennem en app fremfor i en endeløs chat. (Foto: Chesnot © Getty Images)

- Vi er rigtig gode til at bruge tid på de sociale medier. Men vi kommer ind i en tid, hvor vi ikke vil se hinanden ansigt til ansigt, så vi skal prøve at erstatte det fysiske samvær.

- Du kan med fordel facetime eller skype med folk, der befinder sig længere væk end indenfor hjemmets fire vægge. Det er noget andet, når man kan se hinandens ansigter, når man kommunikerer.

- I kan drikke en kop kaffe eller spille et spil imens. Det kan være med til at gøre tiden nemmere, og I kan sammen få sat ord på jeres tanker om situationen.

5

Kom ned i gear

Acceptér, at du har det, som du har det. Vær i dine følelser, og acceptér dem. Det er helt okay at være bange, nervøs og bekymret, mener Sif Thordis og anbefaler afspænding og meditation i denne tid. (Foto: Dane Wetton © Unsplash)

- Vi ved, at når man føler ængstelighed, så skal man ned i gear og slappe af. Man skal have stressniveauet ned, og der kan afspænding og meditation hjælpe rigtig meget.

- Hvis man har prøvet det før eller har lyst til at prøve det, så er det her måske en lejlighed til at se, om det kunne være noget for én. Der er mange gode videoer på YouTube eller gennem forskellige apps.

- Og husk, at det er individuelt, hvad der fungerer bedst. Så hvis du ikke finder meditation brugbart, så prøv nogle af de andre ting af og find din egen vej.

Sif Thordis minder slutteligt om, at man ikke må være hård ved sig selv i denne tid.

- Hvis du følger sundhedsmyndighedernes anbefalinger og lytter efter, hvad der ellers bliver sagt, så har du gjort, hvad du kan. Så gør man det godt nok og er på rette vej. Man skal ikke slå sig selv oven i hovedet med skyld og skam.

For en god ordens skyld bringer vi her fem forholdregler, du bør huske.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk