Kommunikationsekspert om like-forsøg: Børnene følger bare spillets regler

Børn, der kommer til at gøre andre kede af det i deres søgen efter likes, kopierer bare det, der foregår på de sociale medier.

(Foto: Bardur Thomsen © DR Nyheder)

Der er ikke noget at sige til, at børn og unge går over grænsen og gør andre kede af det med deres opslag på sociale medier – for det er det systemet lægger op til.

Sådan siger Katrine K. Pedersen, der er ekspert i kommunikation i og medieudvikling, efter at have set det første af programmerne i serien ”Ultras Like-eksperiment.”

I programmet får børn og unge til opgave at skrive en tekst til et udleveret billede, som skal slås op på de sociale medier. Konkurrencen består i at få flest mulige likes for opslaget.

Hvad de ikke ved er, at ”præmien” er, at de skal møde den person, der optræder på billedet. Og flere af de unge skriver noget, som de fortryder, da de står ansigt til ansigt med mennesket bag billedet.

En konsekvens af de sociale mediers indretning

Men det er ikke overraskende, mener Katrine K. Pedersen.

- Et eller andet sted så kan man sige, at de følger bare spillets regler, siger hun og uddyber:

- Det er det, det går ud på. Sociale medier er en scene, hvor man bliver hyldet af et publikum. Det handler om at få så mange følgere som muligt og om at være en del af den perfekte flok. Det er nogle simple regler: det handler om at få likes.

Dette billede af 21-årige Julie var et af dem, en række børn og unge skulle skrive en tekst til i Ultras Like-eksperiment. Hvad de ikke vidste var, at de senere skulle møde kvinden på billede.t (Foto: Screengrab © DR Ultra)

15-årige Noah Lasmar Sørensen deltog i eksperimentet og blev temmelig chokeret, da han stod overfor 21-årige Julie, som han havde skrevet sådan her om: ”#FITNESSGONEWRONG – Tag en ven som ser sådan ud”.

- På de sociale medier er der jo rigtig mange, der får skrevet grimme ting til hinanden, fordi det er så nemt. Jeg kan ikke anbefale nogen at stå i den situation, det var i hvert fald ikke særlig rart. Mest fordi vi havde skrevet noget dumt, siger Noah Lasmar Sørensen.

Børn bliver kommunikationsstrateger

Men ifølge Katrine K. Pedersen er det at gå til grænsen for at få likes den naturlige konsekvens af sociale mediers indretning – fordi vi optræder som på en scene og ikke som i et fællesskab.

- Et socialt medie er et glimrende kommunikationsværktøj, fordi man netop kan kommunikere med flere mennesker af gangen. Men når man gør det som barn er det ikke sikkert, at man har lært hvordan. Børnene bliver strategiske i deres kommunikation, fordi det handler om at se sig selv i andres øjne, siger hun.

Katrine K. Pedersen har undersøgt børn og unges sociale liv på Facebook, Instagram og andre sociale medier i bogen ”De digitale udsatte”, der udkommer i næste uge. Og hendes research til bogen peger på, at mange børn og unge i dag er på vej væk fra ”scenen” på de sociale medier, hvor det handler om at få så mange likes som muligt.

- Man går i højere grad væk fra scenen og søger ind i nogle mindre, lukkede grupper, hvor man i højere grad kan overskue hvem man taler med. Vores hjerner har svært ved at overskue, at alle kan forholde sig til det, vi laver, siger Katrine K. Pedersen.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter