Kontrol af dyretransporter svigter

Vognmændene får alt for let spil, fordi den danske kontrol af transport af levende dyr på landevejene er langt bagefter. Dansk Folkeparti kræver, at ministeren rydder op.

TV Avisen fortalte i går om en ulovlig kvægtransport, hvor drægtige danske kvier kom til at tilbringe 95 timer i træk i lastbilerne. (Foto: Animals Angels © DR)

Fødevarestyrelsen - som skal tjekke, at vognmændene overholder reglerne - er håbløst bagefter med deres kontrol af transporter af levende danske dyr på Europas landeveje.

- Vi har en stor pukkel med returlogbøgerne, og det er jeg meget ked af, erkender Olaf Bennetzen, der er kontrolchef i Fødevareregion Sønderjylland over for TV Avisen.

Derved får vognmændene alt for let spil, lyder kritikken. Listen over de drægtige køer, heste og svin, der har lidt under transporter ned gennem Europa, er lang.

Gamle logbøger

- Transportørerne har alt for let spil, siger Christian H. Hansen, der er dyrevelfærdsordfører for Dansk Folkeparti, til TV Avisen.

Alene i fødevareregion syd hober 1000 såkaldte returlogbøger sig op, og ingen har tid til at kontrollere dem.

En logbog er dyretransportørens afrapportering til myndighederne om, hvorvidt dyrene nåede vel frem, og hvorvidt de fik de hvilepauser, de skulle have. Det er altså 1000 sådanne afrapporteringer, der ikke er kontrolleret, selv om mange af dem er seks-otte måneder gamle.

Misvisende fax

TV Avisen fortalte i går om en ulovlig kvægtransport, hvor drægtige danske kvier ikke kom af i en lovpligtig hvilestald i Rusland og derfor kom til at tilbringe 95 timer i træk i bilerne - mere end tre gange så længe som tilladt.

Denne tur ville aldrig have kunnet lade sig gøre, hvis fødevarestyrelsens folk havde tid og mulighed for at kontrollere de tilsendte papirer ordentligt.

Dagen før kvæget forlod Danmark, modtog Fødevareregion Syd nemlig en fax fra det, der skal forestille en russisk hvilestald. Men hvilestationen fra faxen ligger slet slet ikke på ruten, og i virkeligheden er der slet ikke tale om en hvilestald, men om et statslandbrug.

Men fødevareregionen lod lastbilerne køre uden at undersøge, hvor den påståede hvilestald ligger.

Pukkel på pukkel

- Hvis de havde kontrolleret det her og gået ind og kigget på et atlas, så var transporten blevet stoppet, fordi man kunne se, at det passede overhovedet ikke sammen, og at det var ulovligt, siger Chr. H. Hansen til TV Avisen.

Fødevarestyrelsen er også håbløst bagefter med at kontrollere dyrevelfærden i landmændenes stalde.

- Vi har jo en pukkel i forvejen, og nu kommer der en ny pukkel, og det skulle ikke undre mig, om der i næste uge kommer en ny pukkel igen. Nu skal ministeren rydde op i det her. Hun skal ud af sit kontor, siger Chr. H. Hansen til TV Avisen.

Nye redskaber

Ministeren blev straks konfronteret med kritikken i TV Avisen klokken 21.

- Jeg har bedt om, at den her pukkel nu bliver afviklet. Og det vil ske i løbet af de kommende måneder, lød forsikringen fra fødevareminister Eva Kjer Hansen.

Hun foreslog endvidere at tage "nye redskaber" i brug, således at dyretransporterne i fremtiden bliver overvåget ved hjælp af GPS.

Facebook
Twitter