Kopi eller trend? Designer trækker Netto i retten

I dag begynder retssag, som skal afgøre, om Netto solgte en kopi af en designervare til spotpris.

Urtepotten med de tre snore til højre er Anne Blacks design. Urtepotten til venstre er den, Netto havde til salg i butikkerne. (Foto: Dr)

Anne Black fik et chok, da hun så Nettos tilbudskatalog tilbage i marts 2016.

- Jeg blev vildt overrasket, og jeg tænkte faktisk ”hvor har de mine billeder fra”?

Hun så en vase, en hængepotte og en krukke med låg, tre varer, der lignede de varer, hun selv sælger i sin virksomhed Anne Black Aps.

Her er de tre varer, som Anne Black så i Nettos katalog - ved siden af hendes eget design. (Foto: Dr)

Nettos version af hængepotten kostede 39 kr. stykket – Anne Blacks koster op til 350 kr. De er dog ikke helt ens. For eksempel har hængepotten fra Netto kun to lædersnore, mens Anne Blacks har tre.

Alligevel mener Anne Black ikke, at der er tvivl om, at der er tale om en kopi.

- Når man står med produkterne, så er der afvigelser både i finish og materiale og lidt i farver, men når man ser dem i et samlet billede, og man ser dem på Nettos markedsføringsmateriale, så efterlod det mig selv i tvivl om, om det var mine produkter, de havde taget billeder af. Jeg tror ikke, at det er tilfældigt, at tre produkter, fra min kollektion er blevet produceret samtidig.

Netto: En trend

Hos Netto er holdningen en helt anden.

- Jeg mener ikke, at det er kopier, lyder den klare melding fra Nettos direktør, Michael Løve.

Han er enig i, at produkterne ligner hinanden meget, men det var der også en række andre keramikprodukter, der gjorde på det tidspunkt, siger han.

I følge Netto var der mange hængekrukker, der mindede om hinanden i handlen. Her mener man, at der var tale om en trend. (Foto: Grafik: Emil Thorbjönsson Foto: Netto)

- Det var trenden, det var moden på det tidspunkt, og derfor er der så stor en lighed mellem alle de her typer vaser. Hvis man kigger på nogle af dem, der var til salg på samme tidspunkt hos vores konkurrenter, så vil man se, at de er stort set identiske – der er lidt med farven – men basalt set, det er jo en vase og det kan være meget svært at definere, hvad der præcis gør en vase unik, siger Michael Løve.

Afvist forlig

Anne Black mener, at Nettos salg af de tre keramikvarer, der varede i 14 dage, har skadet hendes brand, der bygger på eksklusivt design, og det har fået salget af hendes keramik til at falde.

Sagen har kørt lige siden, og i dag begynder retssagen ved Sø- og Handelsretten.

Anne Black fortæller, at regningen til advokater allerede er løbet op i over 700.000 kroner for hendes vedkommende.

Alligevel valgte hun at takke nej til et forlig, hvor Netto og deres leverandør af keramikprodukterne, Ronald A/S, tilsammen tilbød en forligssum på en million kroner, en undskyldning for sagsforløbet – uden dog at godtage, at der var tale om kopiering – samt en fælles offentlig udtalelse, der tager afstand fra kopiering af dansk design.

- I løbet af de år har vores virksomhed lidt stor skade, så en undskyldning og et forlig, der på ingen måde dækker omkostningerne, har ikke rigtig kunne rette op på noget, lyder det fra Anne Black.

Anne Black kræver en erstatning på tre millioner kroner plus sagsomkostninger, og Michael Løve ærgrer sig over, at sagen endte med et sagsanlæg frem for et forlig.

- Jeg syntes, at den her sag har kørt rigtig længe, den er skadelig for vores omdømme, den koster tid og penge både for os og for Anne Black. Det er det største beløb vi nogensinde er blevet sagsøgt for i Nettos historie, så det er selvfølgelig stærkt bekymrende.

Kopi vs. inspiration

Men ifølge Brancheforeningen, Design Denmark, er det ikke helt skidt, at sagen ender i retten, for det sker jævnligt, at designere føler sig kopieret, og det er vigtigt, hvis Danmarks skal bevare sit ry som designnation, at der bliver klarhed over skillelinjen mellem kopi og inspiration.

- Den er interessant – ikke bare for os som brancheforening – men for hele samfundet, fordi det er utrolig vigtigt, at vi fastholder designernes krav og ret til at kunne leve af deres arbejde. Om det her er en kopisag, skal jeg ikke afgøre, men det er vigtigt, at de her sager bliver taget, forklarer Abelone Varming, der er direktør i Design Denmark.

Det er også én af grundene til, at Anne Black vælger at føre sagen i retten.

- Jeg har ikke rigtig kunne se mig selv og mine kolleger i øjnene med at blive købt for en million, fordi jeg synes, at det er væsentligt at få fokus på, at der er behov for bedre beskyttelse af designere i lovgivningen.

- Jeg ser mange tilbudskataloger fra forskellige firmaer, hvor jeg kan genkende produkter fra kolleger, som jeg ved har brugt deres liv på at gøre deres kunsthåndværk og design til en levevej. Og jeg synes, at det er en sørgelig tendens, hvis kunsthåndværkere efterhånden kun tjener det formål at være til inspiration for dem, der kan tjene penge på det.

Har udviklet produktet

Altså det er jo ikke et unikt produkt, som aldrig er set før? Kan du hævde du hævde at have patent på det?

- Nej, jeg kan ikke hævde at have patent på det, jeg kan hævde, at jeg har markedsført det i Danmark, og at Netto efterfølgende har markedsført det samme produkt. Jeg har ikke eneret, men jeg har udviklet de her produkter gennem nogle arbejdsprocesser, som jeg kan dokumentere.

Men spørger man hos Netto, er dét ikke nok til at hævde, at der er tale om kopiering. For de pågældende vaser og krukken er så almindelige, at det er svært at se det unikke.

Hvor går grænsen for dig mellem hvornår noget er en kopi, og hvornår det bare er at hoppe på en trend?

- Det er utrolig nemt at se for de fleste, hvis der er tale om misbrug af et logo, eller hvis der er tale om misbrug af et symbol, som er karakteristisk, men hvis vi arbejder med keramik, og vi taler om en cylinderformet vase, så er det utrolig svært at definere, hvad det er, der gør den unik.

Forsøger at undgå kopier

Med den erfaring du så har nu, er der så noget, du vil gøre anderledes fremover?

- Det betyder rigtig meget for os, at undgå den her type sager. Det indskærper vi igen overfor vores leverandører og vi træner vores medarbejdere i at undgå at komme til at indkøbe varer, som er kopier af noget andet, siger Michael Løve.

Han understreger at Netto ikke med overlæg sætter varer på hylderne, som er kopier.

- Hvis det sker, at en designer føler sig krænket, så kan de altid tage fat i os. De behøver heller ikke at have en advokat med for at blive taget alvorligt. Vi tager altid de her sager alvorligt, forsikrer Michael Løve.

Der forventes at falde dom i sagen ved Sø- og Handelsretten om cirka to måneder.

Facebook
Twitter