KORT Her bliver flest dræbt og kommer til skade i trafikken

Trafiksikkerheden er udfordret af et stigende antal biler og ændret adfærd, lyder det.

1.862 personer kom alvorligt til skade i trafikken i 2018 - det højeste niveau siden 2013. I 2017 kom 1.756 personer alvorligt til skade i trafikken. (Foto: Tommy Kofoed © Scanpix)

Det gik i lang tid hastigt frem med at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, men de seneste år er den positive udvikling gået i stå.

De sidste syv-otte år er det ikke for alvor lykkedes at komme ned i nærheden af det officielle 2020-mål om kun 120 trafikdræbte i Danmark.

Antallet af dræbte har konstant ligget i underkanten af 200 fra 2012 til 2018.

Sidste år blev 171 dræbt i trafikken - en lille nedgang fra 2017, hvor 175 døde. Men antallet af alvorligt tilskadekomne steg fra 1.756 personer i 2017 til 1.862 personer sidste år.

- Udviklingen i trafiksikkerheden er oppe imod, at der kommer flere og flere biler på vejene og flere og flere trafikanter generelt. Når man gerne vil have, at færre skal komme til skade, ville det være allerbedst, hvis der var færre trafikanter, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Siden 2010 er trafikken på de danske veje steget med 14 procent. I samme periode er der kommet næsten 20 procent flere personbiler ud på vejene.

Ændret adfærd er vejen frem

Men den stagnerende udvikling i antallet af dræbte trafikante kan ikke kun forklares med, at der køres flere kilometer på vejen, lyder det.

- Det handler også om en trafikkultur, der har forandret sig, og at vi måske ikke er så gode til at tage hensyn til hinanden, som vi har været, siger Marianne Foldberg Steffensen, der peger på, at øget opmærksomhed blandt trafikanter kan få udviklingen til at gå i den rigtige retning igen:

- Det er rigtig farligt at bruge mobiltelefonen, når man kører bil, men der er også andre ting, der er uopmærksomhed. Der skal meget fokus på adfærd i trafikken, men det handler også om at indrette vejene bedre, så bilister tvinges til at være mere opmærksomme, siger hun.

Zoomer man ind på de forskellige landsdele i Danmark, er det kun i Region Midtjylland, at det er gået i den rigtige retning, når det kommer til antallet af personskader i trafikken i perioden fra 2017 til 2018.

I alle andre regioner stiger det samlede antal af dræbte og tilskadekomne.

Det hører dog med til billedet, at antallet af ulykker med personskader på landsplan er faldet med 41 procent fra 2008 til 2018.

Det største fald er sket i Region Syddanmark, hvor antallet af ulykker med personskade er faldet med 54 procent i løbet af den 11-årige periode.

Kigger man nærmere på, hvem det er, der kommer til skade i trafikken, stikker de unge stadig ud, selvom det er lykkedes at få nedbragt antallet af ofre i aldersgruppen.

I Region Midtjylland for eksempel er 148 ud af de i alt 713 dræbte og tilskadekomne i aldersgruppen 18-24 år, mens det kun er 97 personer i aldersgruppen 35-44 år.

Ifølge EU-Kommissionens foreløbige ulykkestal for samtlige EU-lande er Danmark det land med næstfærrest trafikdræbte per indbygger i EU.

Kun Storbritannien havde færre trafikdræbte pr. indbygger end Danmark i 2018.

Facebook
Twitter