For kort tiden siden døde 95-årige mindfulness-mester: Han kæmpede for at få os til at leve et mindre stressfyldt liv

Thich Nhat Hanh var helt nede i detaljen i forhold til, hvad vi bør spise, hvornår vi bør stå op, og hvordan vi kommunikerer med hinanden, fortæller meditationstræner Frank Poulsen.

Thich Nhat Hanh blev 95 år og regnes for at være en af zenbuddhismens største personligheder. (Foto: Narong Sangnak © Ritzau Scanpix)

Vær tilstede i nuet, nyd det liv, du er blevet givet, og vær glad.

Det er så let at sige, men i flere årtier var det netop den disciplin, som den nu afdøde 95-årige buddhistiske munk Thich Nhat Hanh praktiserede og spredte til Vesten.

I medierne er han blevet kaldt "mindfulness' far," og han anses for at være en af buddhismens største skikkelser - lige under Dalai Lama.

Thich Nhat Hanh gik meget op i at finde ud af, hvordan vi kan leve et antistressfyldt liv. Hvordan vi kan være i balance med os selv, hinanden og planeten.

- Han har været helt nede i detaljen i forhold til, hvad vi skal spise, hvornår vi skal stå op, og hvordan vi kommunikerer med hinanden, fortæller Frank Poulsen, der for omkring 10 år siden for første gang besøgte et af hans klostrepraksiscentre.

  • Thich Nhat Hanh er også kendt for at afholde flere "walking meditations", hvor man går utrolig langsomt, fortæller Frank Poulsen. Ideen er, at når man går så langsomt, at man er lige ved at falde, så bliver det meditativt, fordi man ikke går for at nå frem, men for at gå. (Foto: Philippe Lissac / Godong © Verwendung weltweit)
  • Billedet er taget af 92-årige Thich Nhat Hanh i 2018 i Hue. (Foto: Manan VATSYAYANA © AFP or licensors)
  • Her ses han sammen med frontfiguren i den amerikanske borgerrettighedsbevægelse, Martin Luther King, i 1966. Thich Nhat Hanh, der selv var fra Vietnam, var taget til USA for at foreslå et stop for bombningen af Vietnam. (Foto: Edward Kitch © 1966 AP)
  • Thich Nhat Hanh sov stille ind i et tempel i byen Hue, der er Vietnams buddhistiske højborg. Her bliver han båret af munkene ved sin begravelse. (Foto: STRINGER © Ritzau Scanpix)
  • Buddhistiske munke beder ved begravelsen. (Foto: NHAC NGUYEN © Ritzau Scanpix)
  • Endnu et billede fra begravelsesceremonien. (Foto: NHAC NGUYEN © Ritzau Scanpix)
1 / 6

Her blev Frank Poulsen så inspireret af tankegangen og levemåden, at han tog det med til Danmark og nu praktiserer dele af det samtidig med, at han er instruktør og ejer af zenbusiness.dk.

Klostret, som han kom på, ligger nær Køln, og er et af flere rundt i verden, der udspringer af klosterpraksiscentret Plum Village i Frankrig, som blev stiftet af Thich Nhat Hanh i 1982.

Noget af det, Frank Poulsen faldt for, var tanken om ikke at være slave af eget sind, minimere de negative tanker og være til stede.

- Det kan godt være, at jeg skal alt muligt lige om lidt, men lige nu snakker jeg med dig, siger han og tilføjer, at det er dét, Thich Nhat Hanh stod for.

- Og jo mere man kan lykkedes i at være i øjeblikket, jo mindre er man til stede i de negative tanker og stresser.

Uden at lægge ord i munden på den nu afdøde munk, vil Frank Poulsen mene, at hvis man spurgte ham, hvad han tænkte, der ville ske, når man dør, ville han sige "Det ved jeg ikke noget om, men lige nu står vi her og snakker sammen. Det er det, jeg ved."

Her ankommer Thich Nhat Hanh i kørestol til Tu Hieu Pagoda, hvor han tilbragte sin sidste tid:

Ingen snak fra klokken 21.30 til efter morgenmad

På klostret i Køln blev Frank Poulsen undervist af lederen Thay Phap An, som var en af Thich Nhat Hanhs allernærmeste, og det var altså her, at han virkelig udøvede den type hverdag, som Thich Nhat Hanh var fortaler for.

Den begyndte med en times Chi-Gong, Kung-Fu, Tai Chi eller lignende fra 6 til 7. Derefter en siddende meditation, hvor der bare er stilhed. Ikke noget spirituelt, fastslår Frank Poulsen.

- Så var der morgenmad, som var vegansk eller vegetarisk (ifølge buddhismen må man ikke slå levende væsener ihjel, red.), og først når man har forladt spisesalen, må man tale.

Her står Frank Poulsen med Thay Phap An, som var hans leder på klostret European Institute for Applied Buddhism. Munken er en af de nærmeste til den nu afdøde Thich Nhat Hanh. Billedet er fra Frank Poulsens sommerhus, hvor fem andre nonner og munke var på besøg i nogle dage.

Fra 21.30 dagen før og frem til man går fra morgenmaden, må man altså ikke sige noget.

- Når vi taler, er vi rigtig meget i vores tanker. Man kan have brug for at spille smart og sætte sig selv i centrum. Og hvis der virkelig er noget, man er på jagt efter at bryde ned i zen, så er det sådanne koncepter, siger Frank Poulsen.

Derfor har der været mange aftener på klostret, hvor han bare har siddet i en sofagruppe, drukket te og smilt til de andre.

- Man tænker, det er lidt mærkeligt, men man oplever, at der kan opstå en forbundethed alligevel.

Han slår dog fast, at zenbuddhismen og klosterlivet er to forskellige ting.

Psykolog: Der er helt sikkert noget, vi kan lære af ham

Nærmest dagligt, når han underviser i zenbuddhisme, møder han skepsis fra folk, der tror, at de sidder i bare tæer og med blomster i håret.

- De tror, vi har flagrende spirituelle ideer om, hvordan det hele hænger sammen med stjerner og numerologi. Og jeg bruger meget energi på at fortælle folk, at det intet har med det at gøre.

For at slå det fast, så er zenbuddhismen ikke religion, hvis man mener, at religion handler om, at der er en åndelig verden eller et liv efter døden, mener Frank Poulsen.

- Men hvis man tænker, at zenbuddhismen handler om ritualer, så er det en religion.

Og der er helt sikkert noget i 2022, vi kan lære af Thich Nhat Hanhs zenbuddhistiske tilgang, forklarer psykolog Trine Lind, der har praksissen Lind og Karmark.

Særligt den del, der handler om at være i nuet, er afgørende at arbejde med i dag.

- Vi er gørende - i doing mode - og hele tiden på vej fra a til b. Vi skal have et formål og et mål. Og der er mange mennesker, som har svært ved det modsatte, altså at være i being mode, hvor vi bare er tilstede uden formål og retning.

Er der noget i det hele, som stritter imod videnskaben?

- Nej, det er ikke religion. Vi bruger det som en opmærksomhedstræning i terapisessioner. Det er noget, der stemmer godt overens med den psykologiske forskning, der er om stress, siger Trine Lind.

Det handler om at 'kultivere glæde midt i det håbløse'

Udover at være til stede i øjeblikket, så var Thich Nhat Hanh også stærk tilhænger af ideen om, at vi hænger sammen og påvirker hinanden.

- Derfor er det også meget naturligt, at han var en stor freds- og miljøaktivist, fordi der ligger en forståelse af, at hvis vi fælder skoven, så gør vi det i sidste ende mod os selv, siger Frank Poulsen.

Thich Nhat Hanh slog også et slag for, at vi skal være opmærksomme på, at de ting, vi gør, er i overensstemmelse med eksempelvis FN's verdensmål, siger Lone Overby Fjorback, der er centerchef på Dansk Center for Mindfulness under Aarhus Universitet.

Hun nævner som eksempel de unge, der i dag er bange for klimaforandringerne og synes, det er håbløst. Det er netop det at være bange og synes noget er håbløst, som hans lærdom skal hjælpe imod.

- Det handler om, hvordan man kan finde ro med sig selv, så man ikke synker over i hjælpeløshed og aggression, men i stedet håndterer og bruger det, siger Lone Overby Fjorback.

Hun husker selv, hvordan Thich Nhat Hanh midt under Vietnamkrigen talte for, at man på trods af krig, skulle lægge mærke til de blomster, der gror, og altså på den måde "kultivere glæde midt i det håbløse."