Kortere skoledage på 50 skoler: Eleverne jubler, men eksperterne er dybt uenige

Det deler vandene, at Undervisningsministeriet efter sommerferien starter et forsøg på 50 folkeskoler, hvor eleverne får kortere skoledage.

4. a er midt i en natur- og teknik-time.

Hænderne ryger op med det samme, når læreren stiller et spørgsmål, og klassens lærer kan godt mærke, at klokken kun er 11 om formiddagen.

- Det er jo de sidste timer på dagen, der kan være dræbende nogle gange, og hvor de kan være meget trætte, siger Henriette Schnack, der også er klasselærer for 4.a.

Her på Langhøjskolen i Hvidovre sydvest for København har eleverne i 4.a faktisk to timer mindre om ugen, end andre skoleelever har.

Skolen har nemlig anvendt en paragraf i skoleloven - paragraf 16b - der for eksempel betyder, at 4.a i år har haft to lektioner mindre om ugen.

- Det er befriende. Man er helt klart træt, og hvis man sku have to timer ekstra, ville man være helt død, når man kom hjem, siger en af eleverne, Alban Caswell.

Han og klassekammeraterne er særligt glade i dag. For skolen har her til morgen fået at vide, at den sammen med 49 andre skoler er blevet udvalgt til at være med i et forsøg med kortere skoledage, som Undervisningsministeret har sat i gang.

4.a har natur og teknik, da DR Nyheder besøger dem. (© dr)

- Det er meget dejligere, at man kan få lidt tidligere fri, for det er også frustrerende at sidde i virkelig lang tid og bare koncentrere sig, siger en af pigerne i klassen, Maja Berrig.

Nej, der er ingen tvivl om, hvad eleverne synes om de kortere skoledage.

Men de kortere skoledage deler vandene - for er det overhovedet en god ide at gøre skoledagene kortere?

Forsker: Det er imod den viden, vi har

Det var et af de store stridsspørgsmål i debatten om folkeskolenreformen i 2014 - og uenigheden er stadig stor:

- Vi ved fra kontrollerede eksperimenter, at en to timer længere skoledag faktisk er mere effektiv end for eksempel en tolærer-ordning, siger professor Niels Egelund, der er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

Han henviser til, at de skoler, der ligesom Langhøjskolen har anvendt paragraf 16b, blandt andet bruger ressourcerne til at have to lærere på i samme time i stedet for længere skoledage.

- At lave forsøg med kortere skoledage er faktisk imod den eksperimentelle viden, vi har i Danmark, understreger han.

I modsætning til Niels Egelund, så mener Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef ved Via University College, at det er en god idé at sætte forsøget i gang på de 50 skoler.

- Det kan godt være hensigtsmæssigt at give nogle skoler lov til at afprøve kortere skoledage mod, at de så kan lægge mere kvalitet ind i timerne, siger Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef ved Via University College.

På Langhøjskolen har man netop brugt ressourcerne på en tolærerordning i stedet for en længere skoledag. Det betyder, at der er to lærere på i stedet for en, når 4.a. har matematik.

- Det et dejligt, for hvis der kun er en lærer, skal man stå i en megalang kø, hvis man bare skal have hjælp til en lille opgave. Og så er hele matematiktimen spildt på det. Så det er dejligt, at der er to til at hjælpe, siger Maja Berrig fra 4.a.

- Har ikke givet reformen en ordentlig chance

Til august er det tre år siden, at skolereformen trådte i kraft. Og netop fordi det ikke er længere tid siden, mener Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet, at det er alt for tidligt at forsøge sig med noget nyt i forhold til skoledagens længde.

- Skolerne er ikke nået helt igennem endnu med hensyn til at implementere den her reform. Der synes jeg, at man skulle have givet den (reformen red.) op til fem år for at se, hvordan man får det til at virke med længere og mere fleksible skoledage i stedet for at begynde at rykke den anden vej, siger han.

Her er Anders Rasch-Christensen også uenig. Han hæfter sig ved, at størstedelen af de danske skoleelever ifølge en undersøgelse synes, at skoledagene er for lange, efter reformen trådte i kraft i 2014.

- Det er selvfølgelig ikke overraskende, at elever svarer, at dagen er for lang. Men vi kan se, at der er sket en markant stigning fra 2014 til 2016, siger han og henviser til undersøgelsen, som Det Nationale Forskningcenter for Velfærd, SFI, har lavet for Undervisningsministeret:

I foråret 2014 svarede 46 procent af eleverne, at skoledagen var lidt eller alt for lang. I 2016 – to år efter reformen var trådt i kraft - var den andel steget til 82 procent.

- Så det her tiltag kan jo imødekomme deres synspunkter, og det kan også betyde, at lærerne får lidt bedre rammer for deres forberedelse og ikke mindst efterbehandle undervisningen, hvilket også kan betyde mere kvalitet, siger Andreas Rasch-Christensen.

10-årige Alban Caswell er ikke i tvivl om, at han vil være glad for kortere skoledage. (© dr)

I 4.a er eleverne glade for, at regeringen med det nye forsøg prøver kortere skoledage af.

- Det betyder, at jeg i hvertfald kan lave noget derhjemme i stedet for bare at sidde og være helt træt. Så kan jeg gå udenfor og lave noget sjovt, siger Alban Caswell.

Og det er netop fritidsaktiviteterne, flere elever her i 4.a går meget op i at have tid til.

- Det synes jeg er dejligt, for så får man lidt mere ro og vi har mere fritid til også at lave andre ting istedet for at det hele tiden er skole skole skole, siger Maja Berrig.

Forsøget starter til august og fortsætter tre år frem. Det vil løbende blive evalueret.

De 50 skoler, der er med i forsøget:

  • Allerød Kommune: Lillevang Skole

  • Esbjerg Kommune: Urbanskolen, Cosmosskolen

  • Favrskov Kommune: Præstemarkskolen, Hadbjerg Skole, Søndervangskolen

  • Fredensborg Kommune: Kokkedal skole

  • Gentofte Kommune: Bakkegårdsskolen

  • Gribskov Kommune: Gribskolen

  • Haderslev Kommune: Lagoniskolen

  • Helsingør Kommune: Skolerne i Snekkersten, Espergærde Skole, Hellebækskolen

  • Horsens Kommune: Nim Skole, Egebjerg Skole, Brædstrup Skole

  • Hvidovre Kommune: Langhøjskolen

  • Høje-Taastrup Kommune: Gadehaveskolen, Reerslev Skoles landsbyordning, Selsmoseskolen

  • Ishøj Kommune: Gilbroskolen, Vibeholmskolen

  • Københavns Kommune: Bavnehøj Skole, Sølvgades Skole, Utterslev Skole

  • Køge kommune: Ellemarkskolen

  • Mariagerfjord Kommune: Hadsund Skole

  • Norddjurs Kommune: Kattegatskolen

  • Ringkøbing-Skjern Kommune: Spjald Skole

  • Roskilde Kommune: Sct. Jørgens Skole

  • Silkeborg Kommune: Frisholm Skole

  • Skive Kommune: Ådalsskolen

  • Thisted Kommune: Sjørring Skole, Nors Skole, Snedsted Skole, Vestervig Skole, Rolighedsskolen, Tingstrup Skole, Hannæs-Ørsterild Skole

  • Tønder Kommune: Toftlund Distriktsskole

  • Vallensbæk Kommune: Vallensbæk Skole

  • Varde Kommune: Ølgod Skole

  • Vejle Kommune: Egtved Skole

  • Viborg Kommune: Houlkærskolen, Skals Skole/SFO

  • Vordingborg Kommune: Kulsbjerg Skole, Præstø Skole

  • Aalborg Kommune: Vester Mariendal Skole

  • Aarhus Kommune: Mårslet Skole, StrandskolenKilde: Undervisningsministeriet

Facebook
Twitter