Kostråd gennem tiden

Hvor mange æg må man spise? Og holder madpyramiden stadig? Det kan være forvirrende at holde styr på kostrådene, vi har samlet nogle af dem her.

Grapefrugt giver ikke brystkræft, selvom undersøgelser i 2007 påviste det. Læs andre kostråd og myter nedenfor. (© Colourbox)

Hvor mange æg om ugen, mest ris og pasta og er grapefrugt og brød kræftfremkaldende? Kostrådene er mange, når det gælder ernæring, og de ændrer sig gerne gennem tiden. Læs nogle af dem her.

Kræftfremkaldende brødI går, søndag, fortalte 21Søndag, at der kan være det kræftfremkaldende stof akrylamid i brød. Ifølge DTU Fødevareinstituttet er der stor sandsynlighed for, at der er en sammenhæng mellem akrylamid og kræft.

Men på trods af undersøgelserne fastslår DTU Fødevareinstituttet, at man stadig skal spise brød, da der også er meget godt i. Der er endnu ikke præcise anvisninger for, hvor stort et indtag af stoffet akrylamid i fødevarer, der kan være skadeligt i et livslangt forløb.

Tre til fire æg om ugenI 1970'erne kom der nogle undersøgelser omkring sammenhængen mellem kolesterol og hjertekarsygdom. Det gjorde danskere nervøse for at spise æg, men den frygt er overdreven.

Ifølge Fødevarestyrelsens Alt om kost er det meget forskelligt fra person til person, hvor mange æg om ugen man kan spise, uden det påvirker kolesterolindholdet. Da man ikke kan vide, om man er følsom over for madens indhold af kolesterol, anbefaler de, at man ikke spiser mere end tre til fire æg om ugen.

Den nye madpyramideMange af os kender FDB's madpyramide, som blev lanceret i 1976, fra klasseværelser og venteværelser. Men den kendte pyramide som på en overskuelig måde viser, hvad der er godt at proppe indenbords, har også ændret sig siden 70'erne.

Se den nyeste madpyramide her

I 2011 blev der nemlig flyttet rundt på fødevarerne pyramiden. Den helt store ændring er, at grøntsagerne er kommet ned i bunden, til det vil skal spise mest af.

Se madpyramiden fra 1976 her

Grøntsagerne har byttet plads med ris og pasta, som nu ligger i midten af kostpyramiden, som det man skal spise mindre af. Og så er der udelukkende fuldkornsprodukter i madpyramiden. I toppen finder vi stadig fisk, kød og æg.

Giver grapefrugt brystkræft?

I 2007 viste en undersøgelse, at kvinder efter overgangsalderen, der spiser en kvart grapefrugt eller mere om dagen, har større risiko for at få brystkræft.

Det er dog ikke korrekt. I to store, nyere undersøgelser blev der ikke fundet nogen sammenhæng mellem indtaget grapefrugt og brystkræft hos kvinder før eller efter overgangsalderen, skriver Samvirke.

De 8 kostråd

Ernæringsrådet har sammen med Dansk Fødevareforskning har sammensat 8 kostråd i 2005 til en sund livsstil. Rådene er hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet, og kan læses nedenfor:

  • Spis frugt og grønt - 6 om dagen

  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen

  • Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød flere gange om dagen

  • Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager

  • Spar på fedtet især fra mejeriprodukter og kød

  • Spis varieret og bevar normalvægten

  • Sluk tørsten i vand

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

Facebook
Twitter