Kræftens Bekæmpelse dumper indsats mod mindreåriges rygning

Dem, som snyder, ender med alle pengene, og det problem gør ny aftale ikke op med, lyder det fra direktør.

- Vi ved jo godt, at den her erklæring ikke får butikkerne til at stoppe med at sælge tobak til børn og unge under 18 år, siger Leif Vestergaard Pedersen, administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Der er meget få gode ting at sige om, at den danske detailbranche har indgået en aftale, der skal forhindre mindreårige i at købe tobak.

For vi må tage meget skrappere midler i brug, hvis unge ikke uhindret skal kunne have nærmest fri adgang til de giftige kræftpinde.

Sådan lyder den skarpe kritik fra Kræftens Bekæmpelse, efter en række supermarkedskæder og købmænd har indgået en såkaldt partnerskabsaftale med Sundhedsministeriet og Dansk Erhverv.

Den skal gøre op med, at butikkerne ikke spørger om ID, når en ung person kommer op til kassen med en pakke cigaretter.

- Det er godt, at detailbranchen bliver endnu mere opmærksom på sit ansvar, men helt ærligt. Vi ved jo godt, at den her erklæring ikke får butikkerne til at stoppe med at sælge tobak til børn og unge under 18 år. Problemet er, at det er dem, som snyder, der tjener pengene. Dem, der ikke snyder, står med alt besværet, siger administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse, Leif Vestergaard Pedersen.

Øget kontrolindsats er vejen frem

I erklæringen lyder det ellers, at parterne i aftalen forpligter sig til en øget og mere systematisk ID-kontrol i detailhandlen – og en forstærket uddannelsesindsats over for medarbejderne.

Men det er langtfra nok, lyder det fra Kræftens Bekæmpelse, som mener, at kontrolindsatsen fra myndighedernes side er utilstrækkelig.

- Det er ikke nok, at man har skrevet under på et stykke papir. Man er nødt til at sørge for, at der sker noget i butikkerne - også dem, der ikke har sat deres underskrift på det her. Lige som vi er nødt til at have et færdselspoliti, så er vi nødt til at kontrollere, at butikkerne ikke sælger til børn og unge, siger Leif Vestergaard Pedersen.

Han fortæller videre, at man i Kræftens Bekæmpelse mener, at der er et kæmpe problem i Danmark med børn og unge, der ryger. Det er særligt et problem, da der er en klar sammenhæng mellem, hvornår du begynder med at ryge, og hvor stor risikoen er for afhængighed, fortæller Leif Vestergaard Pedersen.

Hvad er det konkret, I mener, at man skal gøre for at forhindre, at børn og unge køber smøger?

- Vi mener, at det er nødvendigt at føre kontrol med butikkerne og håndtere, at butikkerne bliver anmeldt, hvis de overtræder loven. Det kan godt være, at politiet ikke har ressourcer til det, men så kan man kigge til Norge. Der har man sagt til kommunerne, at det er deres opgave at føre tilsyn med, om butikkerne holder denne her del af loven, siger direktøren i Kræftens Bekæmpelse.

Socialdemokratiet savner klar målsætning

Hos Folketingets største parti, Socialdemokratiet, er der heller ikke mange roser til den såkaldte partnerskabserklæring.

- Jeg tror ikke på, at det virker. Hvis det i virkeligheden er det eneste, som regeringen kan komme op med i den her alvorlige situation, så skal ministeren i hvert fald få lov til at blive holdt op på det her partnerskab. Hvad går det præcist ud på, og hvad er succeskriteriet? Altså, hvad der skal måles på, når det her bliver evalueret i begyndelsen af 2018, siger partiets sundhedsordfører Flemming Møller Mortensen.

Han mener, at reglerne er stramme nok og pointerer, at man skærpede bødestraffene, da partiet var i regering. Det altafgørende problem er, at butikkerne bliver kontrolleret alt for sjældent. Derfor mener han i lighed med Kræftens Bekæmpelse, at man skal skele til andre lande for at se, hvad de gør godt.

- Det tiltaler mig at se på et mere lokalt initiativ, som de også gør i de andre nordiske lande, hvor kommunerne sidder med i et bevillingsnævn og er med til at beslutte, hvem der må skænke alkohol. Hvis man opbygger en kommunal forståelse af, at tobak virkelig er skadeligt og ikke hører hjemme til unge under 18 år, så tror jeg, at man vil få en større forståelse ind i detailhandlen, siger Flemming Møller Mortensen.

FacebookTwitter