Kræftens Bekæmpelse: Sæt prisen op til 60 kroner

En pakke smøger bør koste 60 kroner. Og så skal det være forbudt at servere dem i lækre pakker og montrer i butikkerne. Det er noget af det, der skal til, hvis færre unge skal begynde at ryge, lyder det fra Kræftens Bekæmpelse.

Politisk handling virker bedre end oplysning og undervisning, når det gælder forebyggelse af rygning, lyder det fra Kræftens Bekæmpelse. (Foto: DR © DR)

En pakke cigaretter bør koste 60 kroner, hvis færre unge skal begynde at ryge. Det mener Kræftens Bekæmpelse, der netop har fremlagt en rapport med anbefalinger til en national tobaksstrategi.

- Prisen på cigaretter skal op fordi erfaringer fra udlandet viser, at antallet af unge, der begynder at ryge falder, når man hæver prisen, siger projektchef Per Kim Nielsen fra Kræftens Bekæmpelse til P3 Nyheder.

Han mener, at cigaretter bør koste det samme i hele EU - nemlig den samme høje pris på 60 kroner som i Norge og England.

Stop skjult reklame

Men det er ikke kun prisen, der er afgørende for, om unge begynder at ryge. For selv om det er forbudt at reklamere for tobak, så bliver de unge stadig eksponeret for masser af skjult reklame.

- Alene det, at cigaretter er så synlige i kiosker og butikker øger risikoen for, at de unge begynder at ryge to til tre gange, viser undersøgelser fra USA, siger projektleder Poul Dengsøe Jensen, der er medforfatter til rapporten.

Gem cigaretterne væk

Han mener godt, at man kunne overveje, om cigaretter i kiosker og butikker burde gemmes væk bag et forhæng.

- Industrien spekulerer i at omgå reklameforbuddet ved at gøre pakkerne stilfuldt de-signede og udstille dem i lækre plexiglasmontrer, siger han.

Også tøjmærkerne Marlboro Classics og Camel er eksempler på skjult reklame, der bør forbydes, mener Poul Dengsøe Jensen.

Facebook
Twitter