Krisecentre: Vi har brug for hjælp til at stoppe digitale krænkelser

Krisecentre føler sig ikke ordentligt rustet til at hjælpe beboere mod digital chikane

Landets krisecentre efterlyser en landsdækkende hotline bemandet af it-eksperter, som kan hjælpe med at stoppe digitale krænkelser (Foto: Òlafur Steinar Gestsson © sCANPIX)

Personer der flytter på krisecenter har stort behov for at få stoppet digitale overgreb hurtigt.

Men ofte kan krisecentrenes medarbejdere ikke give den rette tekniske hjælp til eksempelvis at tjekke, om en mobiltelefon bliver sporet.

En hjælp der kan være afgørende for at sikre, at den voldelige eks-partner ikke ved, hvor ofret befinder sig.

- Der er mange krisecentre, der slås med at give kvinderne denne her support. Vi gør hvad vi kan, men det er ikke vores spidskompetence, siger Trine Lund-Jensen, sekretariatschef i LOKK, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre.

Svært at få hjælp

Holstebro Krisecentre er et af de mange centre, der oplever, at kvinder og mænd, der flygter fra voldelige forhold og flytter på krisecenter, i stigende grad bliver udsat for digitale krænkelser.

- Altså i bund og grund har vi jo ikke den tekniske uddannelse. Vi ved noget omkring bearbejdning af vold, men hvordan en telefon er indrettet med diverse styringsredskaber eller GPS-overvågning, det ved vi ikke ret meget om, siger Karin Houmann, leder ved Holstebro Krisecenter.

Landsorganisationen af Kvindekrisecentre har for nyligt fået tilsagn fra Rigspolitiet om at få lavet en liste over de forskellige metoder, der bliver anvendt ved digitale krænkelser - for eksempel sporing og overvågning. Listen skal sendes ud til krisecentrene og gøre medarbejderne skarpere på de forskellige slags krænkelser.

Men det vil ikke løse de ofte både it-tekniske svære og akutte situationer, centrene står i, lyder det fra LOKK.

- Ofte er det meget akut, at vores kvinder har brug for hjælp. Så vi har brug for at kunne komme i kontakt med it-nørder, der kan hjælpe med hele det her spektrum. Det er så vigtigt, at man får hurtigt støtte, og at man ikke lader den digitale vold forsætte på krisecentret, som jo er et sted man skal være i sikkerhed, siger sekretariatschef i LOKK, Trine Lund Jensen.

Efterlyser hotline

LOKK opfordrer derfor til, at der fra politisk side bliver fundet penge til at oprette en hotline, som både centre, øvrige fagpersoner og andre personer, der har brug for teknisk hjælp, kan ringe til i både dag- og aftentimer. Bemandet af it-specialister.

Det har ikke været muligt at få et interview med justitsminister Søren Pape Poulsen (C).

I en skriftlig kommentar skriver ministeren, at regeringen vil se på, om der findes de rette rådgivningstilbud på området, og at den i forbindelse vil være naturligt at lytte til blandt andre krisecentrenes erfaringer.

- Her vil det være naturligt at inddrage organisationernes erfaringer med for eksempel disse grufulde historier om digitale krænkelser og chikane, skriver justitsminister Søren Pape Poulsen til DR Nyheder.