Kritik af den nye historie-kanon

Flere historikere undrer sig over indholdet i den nye historie-kanon, som undervisningsminister Bertel Haarder præsenterede i går. "Påfaldende huller" og "rene tilfældigheder" lyder kritikken.

Skoleelever skal undervises i bestemte historiske begivenheder, og derfor er der lavet en historie-kanon. Den kritiseres nu af flere historikere. (Foto: DR © DR)

Nu skal alle elever lære om de vigtigste begivenheder i danmarks- og verdenshistorien fra Stenalder til Globalisering.

I går præsenterede undervisningsminister Bertel Haarders historieudvalg en historie-kanon med en liste over 29 obligatoriske begivenheder, der skal indlæres kronologisk fra 3. til 9. klasse.

Påfaldende huller

Men den nye historie-kanon møder kritik fra flere historikere. De undrer sig over, at hverken Holocaust eller Den Russiske Revolution er med, og at Den Westfalske Fred er vigtigere end fredsslutningen efter Første Verdenskrig.

"Påfaldende huller" og "rene tilfældigheder" lyder kritikken.

- Listen dokumenterer til fulde kanontankens absurditet, siger en af Danmarks kendteste historikere, Benito Scocozza, tidligere lektor ved Københavns Universitet til Berlingske Tidende.

Holocoust ikke med

Og lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Bernard Eric Jensen forstår for eksempel ikke, at Holocoust ikke er med:

- Det undrer mig, at augustoprøret i 1943 er med, mens der ikke står noget om Hitler, nazismen og Holocaust.

Han kritiserer desuden, at der ingen steder markeres, at Danmark er blevet et flerkulturelt samfund, og at der i stedet for at fremhæve Danmarks indtræden i EF i 1973 vælges energikrisen samme år.

Facebook
Twitter