Kritik af dyre opkald til 70-numre

Flere og flere virksomheder anskaffer sig telefonnumre, der starter med 70. Men i mange tilfælde koster det dobbelt så meget, som hvis man ringer til et almindeligt nummer. Det kritiseres både af Forbrugerrådet og Dansk Dataforening.

Flere og flere virksomheder anskaffer sig telefonnumre, derstarter med 70. Men i mange tilfælde koster det dobbelt så meget,som hvis man ringer til et almindeligt nummer.

Alene opkaldsafgiften til numre som begynder med 7010, 7013eller 702, er dobbelt så dyre, som almindelige telefontakster. Ogsamtaleprisen er altid landtakst, selvom man ringer til en lokalvirksomhed.

Forbrugerrådet kritiserer de forskellige takster og mener, atalle bør vide, hvad en samtale koster. Også Dansk Dataforening errystede.

- Det er fuldstændig forkasteligt, siger Andreas Szekacs fraDansk Dataforenings Teleudvalg til Berlingske Tidende.

Ifølge Berlingske Tidendes beregninger ligger omsætningen påopkaldsafgifterne et godt stykke over 600 mio. kr..

Direktør i Tele Danmark, Peder Ø. Andreasen, indrømmer, at langtde fleste ikke aner, at det er dyrere at bruge 70-numre. Hanforsvarer den højere pris med, at 70-numrene giver kunderne enbedre service, idet numrene automatisk kan dirigere opkald rundtmellem forskellige filialer.

Andreas Szekacs er ikke tilfreds med den forklaring. Han mener,at Tele Danmark bevidst bruger afgiften som en løftestang, og atafgiften på 25 øre på mobil- og udlandsopkald nu spreder sig via70-numre til indenlandske opkald

Facebook
Twitter