Kritik af Priden: Virksomheder scorer billige point på at deltage

Hverken de deltagende virksomheder eller deres medarbejdere kan følge kritikken.

Microsoft er blandt de mange virksomheder, der har en lastbil med i paraden.

Fjerboaer, glimmer, kunstige øjenvipper og regnbuefarver. Det var tilbagevendende elementer hos de 40.000 feststemte deltagere, der i dag gik gennem Københavns gader i Pride-paraden.

Sambarytmer og pophits akkompagnerede de mange dansende deltagere på deres 3,3 kilometer lange tur. Årets Pride-parade slog alle deltagerrekorder, og ikke mindst er der sket en stigning i antallet af deltagende virksomheder.

Lars Henriksen, som er forperson i Copenhagen Pride glæder sig over, at så mange virksomheder deltager.

- Det er rigtig opløftende! Vi ved, at der er stærke problemer på arbejdsmarkedet for LGBT+-personer med at være åbne. Omkring 40 procent tør ikke springe ud over for deres kolleger og ledelse, og der tror jeg, det er vigtigt som virksomhed at sende et signal om, at man ønsker rummelighed og diversitet, siger han.

En regnbuefarvet reklamesøjle

Men ikke alle er lige så positivt stemt over at dele parade med eksempelvis DSB, Nordea og Microsoft.

På Nørrebro i København fandt en alternativ Pride-parade sted samtidig med Copenhagen Pride. Paraden var arrangeret af tre medlemmer af LGBT+-miljøet, som ikke kunne genkende deres egen kamp i den store Pride-parade.

- Firmaernes og de politiske partiers version af LGBTQ+-folk er det modsatte af progressiv, den kan stadigvæk kun afbilde os som regnbuefarvede middelklassehomoer, skriver de tre arrangører i en kronik i Politiken. Her kritiserer de også de virksomheder, der deltager i Copenhagen Pride for "at iscenesætte sig selv som ’progressive’ og ’tolerante’".

Det er en kritik, der også har fundet vej med i Copenhagen Pride-paraden. Emil Andersen bærer et lyserødt skilt i sin venstre hånd. ’No more pink washing’, står der på det. Pink washing er et kendt begreb i LGBT+-kredse og dækker over netop det, som Nørrebro Pride kritiserer: At virksomheder åbent støtter LGBT+-sagen for at skabe positiv opmærksomhed omkring deres produkter og services.

Emil Andersen forklarer det sådan her:

- Jeg synes, det er en skam, at der er flere og flere firmaer, der går ud og siger, at de støtter LGBT+. For ja, de støtter LGBT+ lige den her ene uge, men resten af året hører man intet om det. Og det er kun, når det er god PR for dem, at de støtter.

I stedet ville Emil Andersen ønske, at virksomheder støttede LGBT+-organisationer hele året. Han anerkender dog, at de mange lastbiler, som virksomhederne bringer med ind i paraden, har sine fordele.

- De gør paraden betydeligt større og mere synlig i bybilledet. Men det er bare gratis point, ikke andet end det, siger han.

Ved siden af Emil Andersen står Sejr Thomsen, som også har et hjemmemalet skilt i hånden. ’Mit køn rager ikke staten’, står der.

Sejr Thomsen tror ikke, at virksomhederne vil kæmpe så meget for deres LGBT+-medarbejdere, som de lover ved at deltage i Copenhagen Pride.

Sejr Thomsen er transkønnet, og er enig i Emil Andersens kritik af de deltagende virksomheder.

- Jeg mener, det er et problem, når firmaer går ud og lader som om, de er en støtte, når det ikke har noget med virkeligheden at gøre. Det er en måde at sælge på. Som transkønnet, har de nok ikke tænkt sig at kæmpe for mine rettigheder, for det er der ikke populær stemning omkring, siger Sejr Thomsen, som også synes, at de mange virksomheder gør paraden for upolitisk.

- Det skal selvfølgelig også være en fest, men nogle gange bliver det bare en reklamesøjle for firmaerne, siger Sejr Thomsen.

Virksomheder: Vi kæmper også til hverdag

På en regnbuefarvet lastbil i nærheden er der god stemning. Michael Jackson brager ud af højttalerne, og på ladet vifter glade paradedeltagere med regnbueflag i takt til musikken. De er kolleger, og på flagene står der ’Microsoft’.

  • Pink Washing dækker over virksomheders tilslutning til LGBT+-sagen med den skjulte dagsorden at øge salget.
  • Igen i år var regnbuer et tema i paraden.
  • Der manglede ikke farverige skilte.
  • I år deltog 40.000 mennesker i paraden. Det er rekord.
1 / 4

Blandt de festende mennesker er Monica Sternest. Hun er HR-direktør for Microsoft Development i Danmark, og hun kan ikke genkende kritikken fra Sejr Thomsen og Emil Andersen.

- Jeg synes, vi gør rigtig meget. Men hvis man er en virksomhed, der kun deltager i dag, så er det da også velkomment. Det er i dag, man kan være ekstra synlig. Men ja, hverdagens arbejde er jo også rigtig vigtigt, og det gør vi også i Microsoft, siger hun.

Længere nede i paraden står en stor flok iklædt hvide t-shirts med Nordeas logo på ryggen. En af dem er Nigel Rowley, som selv er en del af LGBT+-miljøet. For ham betyder det meget, at hans arbejdsplads deltager i paraden.

- Selvfølgelig er de (Nordea, red.) her for at vise deres ansigt udadtil. Men ikke kun det, også for at vise deres ansigt til medarbejderne, siger han og forklarer, at banken i flere uger har fejret Pride internt.

Alligevel tøver han lidt, da han bliver spurgt, om han synes, at Priden er blevet for kommerciel.

- Nej, det synes jeg ikke. Jeg er bare glad for at virksomhederne støtter op.

Når en virksomhed melder sig til Pride-paraden, tager Copenhagen Pride en snak med virksomheden om, hvordan man kan skabe en rummelig arbejdsplads – hver dag. Det fortæller forperson Lars Henriksen.

- Det er vigtigt at have for øje, at vi ikke skal blive en decideret reklamesøjle. Derfor skal der samtidig være en dialog, som er konstruktiv omkring det.

Faktisk hilser han kritikken velkommen.

- Jeg synes, det er fedt, at der er nogen, der går på gaden og gør opmærksom på det. Jo mere, folk kritiserer os som Pride, jo bedre bliver vi, så derfor er det en kritik, vi tager til os og lytter til.

Facebook
Twitter