Kritik af seksualundervisningen: For lidt fokus på nydelse og orgasmer

Undervisningen i skolen bør være meget mere sex-positiv, lyder det fra organisationen Sex og Samfund.

Illustration: Mette Ehlers (Foto: Mette Ehlers)

Når mænd og kvinder har sex, er der stor forskel på, hvem der får orgasme.

Langt de fleste mænd kommer “ofte eller altid” under samleje, svarer de i en undersøgelse. Det samme gælder kun for 65% af kvinder.

Men det er der ikke nogen god biologisk grund til.

Tværtimod siger eksperterne, at det er historiske og kulturelle årsager, der forklarer orgasme-uligheden.

Hør mere om de årsager i podcasten Den Daglige Dosis

Hvis orgasme-uligheden skal blive mindre mellem mænd og kvinder, så opfordrer organisationen Sex og Samfund til, at vi meget tidligere bliver bedre til at snakke om nydelse.

- I dag har vi et rigtig dårligt udgangspunkt for at tage den gode samtale om, hvad man kan lide, og hvad man har lyst til, siger national chef i Sex og Samfund Lene Stavngaard.

Hun mener, der mangler en god, kvalificeret seksualundervisning i grundskolen.

Krop og seksualitet i fokus

På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan man læse, hvad man bør have lært i løbet af sin skolegang om sex og køn.

Krop, kønsroller og forskellige seksualiteter er fokus i målsætningerne. Men de nævner hverken nydelse eller orgasme.

Og det er ikke godt nok, siger Ditte Winkel, der er sexolog og parterapeut.

- Den seksualundervisning, der bliver tilbudt, er simpelthen for mangelfuld. Jeg synes ikke, at der er nok fokus på pigers nydelse, siger hun.

Eksperternes råd: Tal fra tidlig alder om nydelse

Det er en god idé, at man får snakket om nydelse og orgasmer med unge - allerede i en tidlig alder. Det mener i hvert fald den amerikanske professor i psykologi og sexologi Laurie Mintz.

- Seksualundervisning er det første, vi bliver nødt til at tage fat på, siger hun.

- Undervisningen skal kunne tale om nydelse. Og så skal vi lære folk, at klitoris er det vigtigste seksuelle organ for kvinder.

Ifølge Laurie Mintz er særligt idéen om penetration som 'rigtig sex' noget, der står i vejen for, at kvinder kan få ligeså mange orgasmer som mænd.

- Vi har et helt forvrænget billede af, at kvinder kommer nærmest med det samme ved penetration alene, siger hun.

Nydelses-snak - hvem har ansvaret

Det er op til den enkelte skole og skoleleder at sørge for, at seksualundervisningen bliver integreret i undervisningen på en god måde.

Og dét er de ikke gode nok til i dag, mener Sex og Samfund.

- For at vi kan få en ordentlig undervisning, så skal nogen tage ansvar for det. Skolelederne skal sørge for, at der bliver undervist systematisk på den enkelte skole, siger Lene Stavngaard.

Skolelederforeningen mener, at de nuværende mål for seksualundervisning er tilstrækkelige.

- Snakken om nydelse og orgasmer kan være for intim at skulle tage med sin dansklærer, mener næstformand for Skolelederforeningen, Dorte Andreas.

Ifølge hende skal det fortsat være op til den enkelte skole at beslutte, hvordan seksualundervisningen skal struktureres. Hun mener, at det især er forældrene, der bør tage snakken med børn om, hvad der er god sex. Men når snakken om sex og nydelse skal ind i klasselokalet, opfordrer hun til at trække på ressourcer udefra.

- Jeg tror på, at det hjælper at få nogen udefra til at tale med unge om det her, fordi de er mere i øjenhøjde med eleverne, siger hun.

Vi har kontaktet børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, som ikke har ønsket at kommentere kritikken.