Krydstogtskibe pumper farlige partikler lige ind i Kathrines virksomhed: 'Det er irriterende'

I Aarhus Havn mærker de tydeligt luftforureningen fra det stigende antal krydstogtskibe.

Kathrine Gran Hartvigsen er medejer af virksomheden Gran Living, der ligger helt ud til kajen i Aarhus Havn, hvor krydstogtskibe ofte ligger til og forurener luften.

Typisk lægger de enorme krydstogtskibe fyldt med udenlandske turister til kaj omkring klokken 8.30 - og først ti timer senere forlader de Aarhus Havn.

I mellemtiden har skibets motor kørt på fuld damp og pumpet farlige partikler ind over havneområdet og lige op i Kathrine Gran Hartvigs virksomhed, der ligger helt ud til kajen.

- Det er irriterende, for det ville være rart, hvis vi ikke havde den store udledning. Også af hensyn til vores medarbejdere, som står i det hver gang, skibene kommer, siger hun.

En ny rapport viser, at et krydstogtskib forurener lige så meget som tusindvis af biler.

Og de kommer ofterere og oftere til landets andenstørste by - krydstogsskibene. Siden Kathrine Gran Hartvigs virksomhed flyttede på havnen i 2015, er det kun gået én vej.

Opfordrer til brug af landstrøm

I alt lagde 463 krydstogtskibe til i danske havne i 2017. Københavns Havn stod for 70 procent, Aarhus for otte procent, Rønne for seks procent, mens resten fordeles på landets andre havne.

Dermed er forureningen fra

krydstogtskibene
også klart værst i hovedstaden, men stadig bemærkelsesværdig i Aarhus og andre byer.

Krydstogtskibenes store dieselmotorer kører hele tiden - selv når skibet ligger stille i havnen - fordi de leverer de store mængder strøm, som et flydende luksushotel kræver.

Motorerne kører oftest på stærkt forurenende olietyper - også kaldet bunker diesel eller heavy fuel oil.

Hvor meget forureningen betyder for de mennesker, der bor tæt på krydstogtskibenes kaj, afhænger meget af vindretningen. Hvis der er østenvind i København eller Aarhus, blæser den især ind i byggerierne.

Kathrine Gran Hartvigsen og hendes firma flyttede til Aarhus Havn i 2015 og har oplevet, at der kommer flere og flere krydstogtskibe til byen.

Kathrine Gran Hartvig opfordrer til, at skibet kan få strømmen fra land i stedet.

- Der bør sættes landstrøm op, så skibene ikke skal ligge med motoren tændt. Når der er tændt, er konsekvensen jo, at vores medarbejdere udsættes for luftforurening.

- Og hvis det er let at sørge for, at de får strøm på anden vis end ved at have motoren tændt, mens de ligger til, ville det være oplagt for Aarhus, siger hun.

Aarhus Kommune ser i øjeblikket nærmere på mulighederne for at etablere landstrøm til krydstogtskibe. Et sådant anlæg koster omkring 30 millioner kroner.

Tidligere på foråret udkom en rapport fra COWI, der fastslog, at landstrøm kan halvere NOx-forureningen fra krydstogtskibe i København.

Rapporten fik Københavns Kommune til at igangsætte en proces frem mod etableringen af landstrøm. Hvornår landstrøms-løsningen bliver etableret, er ikke afgjort endnu.