Kunder venter forgæves på pakker fra PostNord

Flere end 200 seere har skrevet til forbrugerprogrammet Kontant, fordi PostNord ikke leverer deres pakker hjemme som aftalt.

Vi køber pakker på nettet som aldrig før, det er nemt og hurtigt. Desværre går det ikke altid så let at få pakkerne leveret derhjemme. Forbrugerprogrammet Kontant har hørt fra flere hundrede danskere over hele landet, som, mens de går hjemme og venter på en pakke, får besked fra PostNord om, at deres pakke ikke kunne leveres, fordi de ikke var hjemme.

- Så bliver man en smule vred, når man bare får en henvisning til posthuset. Hvis man betaler for levering, vil man også have pakken leveret, siger Brian Lund fra Toftlund.

Brian Lund er ikke på arbejde i løbet af dagtimerne og adskillige gange oplevet, at postbuddet ikke ringede på. I stedet lagde buddet en seddel i postkassen om, at pakken ikke kunne leveres.

- Vi havde en videoovervågning på parkeringspladsen, fordi vi havde haft indbrud i bilen. Videoovervågningen fik så også postbuddet på fersk gerning, når han sad i bilen og skrev pakkehenvisninger, fortæller Brian Lund.

Flere bude har sagt til Kontant, at de på grund af tidspres har svært ved at nå at dele alle pakker ud, og at nogle derfor skriver anmeldelsessedlerne hjemmefra for at slippe for at ringe på hos den enkelte kunde, aflevere pakke og få kvittering.

PostNords produktionschef Martin von Horsten anerkender ikke, at nogle bude skriver anmeldelserne på forhånd for bedre at kunne nå igennem deres ruter. Han forklarer til Kontant, at han har hørt historien om bude, der skriver sedler til kunderne i stedet for at dele pakkerne ud.

- Men jeg har aldrig set den eftervist. Vores postbude har travlt, og det hersker der ingen tvivl om. Men der er ikke en systematik, der gør, at det ikke er det smarteste at få pakkerne ud i bilen og få dem ud og afleverer dem til kunderne, så man har, så at sige, overstået forretningen med det samme, siger Martin von Horsten og oplyser, at ifølge PostNords tal er det en ud af 5000 gange, at en kunde klager til PostNord over udbringningen.

I 2009 blev Post Danmark lagt sammen med det svenske postvæsen og ændrede derefter navn til PostNord. Udfordringen for postvæsenet nu er, at selvom vi danskere sender stadig færre breve, så er vi blevet så vilde med at handle på nettet, at PostNords bude hver måned er ude med over en million pakker.

- Og når man gør det, så kan noget gå galt. Der kan sagtens ske det, at et postbud kommer til at gå ind i nummer syv, der skulle have været inde i nummer ni, hvis rækkehusene ligner hinanden, og det er jo en fejl, men det kan ske og det skal vi selvfølgelig samle op på, siger han.

Se Kontant kl. 21.00 på DR1

Facebook
Twitter