Lærere: Giv os et nyt testredskab

Det er den nationale test og ikke lærernes brug af den, som er problemet, mener Danmarks Lærerforening.

- De her test fungerer ikke som et pædagogisk redskab, siger formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen efter en rapport har vist, at de danske skolelærere ikke ved, hvordan de skal tolke resultaterne af de nationale test. (Foto: Kasper palsnov © Scanpix)

I en ny rapport bliver det slået fast, at kun et mindretal af de danske lærere rent faktisk ved, hvordan de skal tolke de point, som deres elever scorer i de nationale test.

Det vil sige, at den statistiske usikkerhed i testresultaterne betyder, at en elev, der scorer 35 point, og en elev, der scorer 40 point, rent faktisk kan ligge på samme niveau.

Hos Danmarks Lærerforening mener formand Anders Bondo Christensen ikke, at lærernes manglende viden er problemet – det er i stedet selve testen.

- Vi har brug for et pædagogisk redskab, som kan gøre, at vi kan målrette vores undervisning i forhold til den enkelte elev. Hvordan eleverne ligger i forhold til hinanden er for lærerne ikke det vigtige, forklarer han.

- Det vigtige er, at vi får en viden omkring elevernes standpunkt og vanskeligheder, så vi kan tilrettelægge en bedre undervisning til de pågældende elever, og det er her, de her test viser sig slet ikke at kunne bruges i den sammenhæng.

Undersøgelsen, som er udarbejdet af forskere fra Aarhus Universitet, viser også, at omkring 60 procent af lærerne bruger resultaterne til at iværksætte særlige indsatser over for eleverne. Det på trods af, at de altså ifølge rapporten ikke ved nok om, hvordan de skal tolke resultaterne.

Flere end halvdelen af lærerne underviser desuden specifikt i stoffet til de nationale test i ugerne op til, at eleverne skal testes. Det er en ”meget uheldig konsekvens”, mener Anders Bondo Christensen:

- Når man standardiserer sådan et produkt, så giver det ikke mening i forhold til lærernes konkrete undervisningsforløb, så får det den negative konsekvens, som vi kalder ’teaching-to-the-test’ - at man begynder at undervise i forhold til det, som testes, og ikke det som er vigtigt, siger han.

Facebook
Twitter