Har du prøvet at forklare dit barn, hvorfor 12 karikaturtegninger udløste så voldsomme protester, som Muhammedtegningerne gjorde i 2005?
At offentliggørelsen af tegningerne ramte den danske handel og udløste en diplomatisk krise mellem Danmark og flere arabiske lande?
Og at folk er blevet truet på livet og forsøgt dræbt i tegningernes navn?
Ifølge formand for religionslærerforeningen John Rydahl skal de kontroversielle tegninger hurtigst muligt trykkes i folkeskoleelevernes lærebøger.
Han mener, at Muhammed-krisen er 'et oplagt emne i religionsundervisningen' og undrer sig over, at der ikke endnu er kommet en skolebog med tegningerne.
Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen mener derimod ikke, at man skal gøre Muhammedtegningerne obligatoriske i undervisningen.
Lærerne kan selv vælge
- I Danmark har vi en lang tradition for, at det er forlagene, som suverænt bestemmer, hvad de vil udgive af lærebøger. Og det, synes jeg, er en tradition, som vi skal stå fast på, siger Anders Bondo Christensen.
Han er enig i, at Muhammed-krisen er relevant at undervise i.
Samtidig understreger han, at man må have tiltro til, at lærerne i kraft af deres faglighed naturligvis tager relevante emner op i undervisningen.
- Det er jo det, vi som lærere er forpligtet til: At vælge det stof, som er relevant i forhold til de temaer, som er oppe, siger Anders Bondo Christensen.
Kan lære om krise uden tegninger
Samtidig vurderer han, at man uden problemer kan lære skolebørnene om Muhammed-krisen uden at vise de tegninger, der udløste krisen.
- Vi skal for eksempel også lære børnene om porno. Og jeg kunne aldrig finde på at vise en pornofilm for mine elever. Men derfor kan jeg selvfølgelig godt undervise dem om porno, og som sådan kan man også godt undervise omkring Muhammed-krisen uden at vise tegningerne, siger han.
Skal ikke være en provokation
Samtidig mener Anders Bondo Christensen, at det skal være en afvejning fra situation til situation, om man som lærer vil vise sine elever tegningerne. Og vælger man at gøre det, så skal det være fordi, at det er relevant.
- Det kan det sagtens være i nogle situationer. Jeg kan for eksempel sagtens forestille mig en situation, hvor jeg selv som lærer ville bruge tegningerne, siger Anders Bondo Christensen.
Konkret forestiller han sig, at man kunne invitere repræsentanter fra forskellige trossamfund ind i klasseværelset for at diskutere religiøse symboler og få deres reaktion på tegningerne.
Dog fastholder han, at man ikke skal vise tegningerne blot for at vise dem eller for at provokere.