Landsholdstrøjen er blevet revet væk fra hylderne: 'Aldrig har vi solgt så mange'

EM-feberen raser, og alle hjemmebanetrøjer fra størrelse large og opefter meldes udsolgt.

Hjemmebanetrøjen til dette års EM pryder lægterne i Parken. Men hvis du vil have fat i én nu, kan det blive svært. (© Ritzau Scanpix)

Når Danmark - forhåbentlig - går videre til ottendedelsfinalen i aften, så er det på med landsholdstrøjen.

Men hvis du ikke har én, og du pønser på at købe den rød-hvide trikot, kan det ende med stolpe ud.

For trøjen er svær at opspore, hvis ikke man vil gå rundt i børnestørrelser.

Gennemgår man de forskellige forhandleres hjemmesider med drømmen om at købe en hjemmebanetrøje, bliver man nemlig hurtigt skuffet.

- Vi melder så godt som udsolgt. Det er gået ret stærkt helt fra starten af, og der har været en kæmpe opbakning. Hjemmebanen gør nok en del, og mange bliver nok ekstra fans af landsholdet og det at være dansk af den grund, siger Morten Lund, der er marketing manager i Hummel.

Og hos Hummel, der producerer trøjen, kan man virkelig mærke den store opbakning, landsholdet får.

- I 2018 havde vi et rekordår, der slog rekorden fra 1992. Men i år er den rekord blevet slået, hvis man kigger på antal trøjer, der er blevet solgt. Aldrig har vi solgt så mange, siger Morten Lund.

- Det er en kæmpe cadeau til hele landsholdet, og det har de været med til at skabe, fortsætter han.

Også hos Intersport mærker man støtten til landsholdet.

- Det er fantastisk, når man ser den opbakning. Der skete noget lignende til sidste slutrunde, men i år har det været endnu vildere. Jeg tror også, at det er en form for corona-effekt. Folk har brug for at feste og stå sammen om noget, siger Peter Lau Larsen, der er direktør i Intersport.

Hvis det er rødt og hvidt, så bliver det solgt

Røde, hvide farver har fyldt Københavns gader under dette EM. Her ses fans i Nyhavn inden aftenens kamp mod Rusland. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

Det er ikke kun hjemmebanetrøjen, der bliver revet væk fra hylderne.

Al merchandise, der har noget med Danmark at gøre, går som varmt brød.

- Næsten alt, hvad der står Danmark på, bliver revet væk fra vores butikker. Og det startede faktisk et par dage inden første landskamp. Man fik fornemmelsen af, at der var noget, vi skulle stå sammen om. Og det vil folk gerne støtte, fortæller Peter Lau Larsen.

- Folk har brug for at have noget, der står Danmark på. Om det er sjove hatte, halstørklæder eller truthorn, det er lige meget. Folk køber det, siger han.

Selvom Danmark indtil videre står uden point til dette års EM, holder det ikke danskerne tilbage, når pengepungen skal bruges på landsholdstrøjer. Og det overrasker også Morten Lund fra Hummel.

- Vik fik en ekstra portion trøjer hjem i juni, men de røg med det samme. Tredjetrøjen blev også udsolgt på ingen tid. Det viser bare, at selvom vi ikke har fået nogen point, så er der en kæmpe opbakning. Personligt havde jeg ikke forventet den her succes, siger han.

De danske fans viser deres støtte til Christian Eriksen og landsholdet til kampen mod Belgien i torsdags. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Hvis man stadig har lyst til at købe en landsholdstrøje, skal man væbne sig med lidt tålmodighed.

- Vi får ikke flere hjem under slutrunden. De næste kommer hjem til VM-kvalifikationskampene i september, siger Morten Lund.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk