Lastbilchauffør jubler over ekstra E45-spor: Nu er der plads til, at bilister kan overhale

Motorvejsudvidelse mellem Skanderborg N og Aarhus S skaber glæde blandt bilister.

- Tommel op, det er kanon, det er rigtig, rigtig godt. Det giver sgu plads, siger lastbilschauffør Jens Bloch til DR Nyheder på en rasteplads.

Begejstringen for udvidelsen af motorvej E45 mellem Skanderborg Nord og Aarhus Syd er til at tage at føle på.

Og der er da også grund til glæde, hvis man er flittig bruger af motorvejsstrækningen, der i dag har åbnet for seks spor - tre i hver retning.

- Nu er der plads til, at vi lastbiler kan blive inde ved siden, og dem, der vil køre lidt stærkere, kan gøre det. Det giver meget mere ro, i stedet for at vi ligger og presser hinanden. Det er kanon, siger Jens Bloch.

Lastbilchauffør, Jens Bloch. (Foto: DR Østjylland)

Nogle af de bilister, DR Nyheder har mødt i dag ved E45, mener imidlertid, at de ekstra spor først vil få den ønskede effekt, hvis man udvider til seks spor på hele strækningen mellem Aarhus og Kolding.

Arbejdet med udvidelsen blev påbegyndt i starten af året. Det var med indgåelse af Finansloven for 2017 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, at der blev afsat 524 millioner kroner til projektet.

Hurtigt arbejde

Hele udvidelsen af den 41 år gamle motorvej er først endelig færdigt i 2019, så der kommer seks spor på hele strækningen mellem Aarhus og Skanderborg.

Men arbejdet er gået hurtigt, og det er der god grund til. Projektleder i Vejdirektoratet Robin Højen Madsen forklarer:

- Normalt udbygger man en motorvej på ydersiderne, men her bygger vi ind mod midten. Den østjyske motorvej mellem Skanderborg og Aarhus blev i sin tid bygget med en 12 meter bred midterrabat, og det kommer os til gode i dag, fordi vi har kunnet bruge midterarealet til nye spor. Derfor har vi kunnet gennemføre udbygningen så hurtigt, siger han i en pressemeddelelse.

Og det glæder bilisterne, at arbejdet med udvidelsen er gået så hurtigt, som tilfældet er.

- Jeg kører mellem 50.000 og 60.000 kilometer om året. Så det er jo en fornøjelse med ekstra spor her. Vi har fulgt, at de har været i gang med arbejdet, og det er jo gået ekstremt stærkt. Jeg synes, det er positivt, siger bilisten Hans Peter Hau.

Billist, Hans Peter Hau. (Foto: DR Østjylland)

- Vi har ikke rigtigt mærket vejarbejdet, der har kun været lidt hastighedsnedsættelse, fortsætter Peter Hau.

Slidlaget på strækningen lægges først på i 2019. Hastigheden bliver derfor i første omgang 110 kilometer i timen, men bliver sat op til 130, når hele udbygningen er afsluttet.

Facebook
Twitter