Lastbiler fusker med miljørensning: Kom med politiet på razzia

Trods højere bøder fanger politiet udenlandske lastbilchauffører, der manipulerer med det system, der skal mindske forureningen.

En rød lastbil er blevet dirigeret ind på en rasteplads ved motorvej E20 ved Køge syd for København.

Dørene til førerhuset står åbne, og Ronnie Bull Jensen, der er politiassistent hos Midt- og Vestsjællands Politi og Tungtvognscenter Øst, træder op på første trin og videre til passagersædet, hvor han sætter sig til rette.

- Så er det lige med at finde ud af, hvor de har gemt boksen, siger han.

Han er på jagt efter en lille elektronisk snydeboks, der slår lastbilens miljørensningssystem fra, så der kan sendes alt for mange sundhedsskadelige NOx-gasser, de såkaldte kvælstofoxider, ud i luften.

De seneste 14 måneder har politiet kontrolleret de danske motorveje for at finde lastbilchauffører, der bevidst manipulerer med lastbilernes rensesystem. Der er foretaget omkring 800 kontroller, og i 23 procent af tilfældene er der blevet snydt, viser tal fra Rigspolitiet. Hovedårsagen er, at det kan være dyrt at vedligeholde og reparere systemet.

Fra nytår steg bødetaksten ellers fra 1.000 kroner til 7.500 kroner for en chauffør og 15.000 kroner for en vognmand. Men det har ikke stoppet folk i at snyde, fortæller politiassistent Freddy Agerskov fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

- Det er vores fornemmelse, at der ikke er nogen ændring i, hvor mange der manipulerer. Vi kan se, at de gør meget mere ud af at skjule, hvordan de har gjort det.

Flest østeuropæere snyder

Politiet udvælger ikke tilfældige lastbiler, men går specifikt efter ældre modeller. Derfor er det også flest østeuropæere, der bliver kontrolleret. Under den måneder lange kontrol er ikke én eneste dansk lastbil blevet taget med en snydeboks.

- Det hænger rigtig meget sammen med, at danske lastbiler oftere er nyere, og de kører på servicekontrakter. Så derfor er incitamentet til at snyde ikke så stort. For hvis noget går i stykker, bliver det ordnet, siger Freddy Agerskov.

Moderne lastbiler er i dag udstyret med teknologi, der skal skåne os for det meste af den forurening, lastbilerne udsender. Normalt bliver lastbilens udstødning renset med en særlig væske, der hedder Adblue. Den bliver sprøjtet ind i udstødningen og fjerner det meste af de sundhedsskadelige NOx-gasser.

Hvis systemet går i stykker, eller der mangler Adblue-væske, vil en lampe lyse i instrumentbrættet, og lastbilen kan ikke længere køre for fuld kraft. Det skal sikre, at chaufføren får fejlen rettet, inden han kører videre.

Men reparationen er dyr. Det kan koste op til 80.000 kroner, så for at spare de penge vælger nogle chauffører og vognmænd at snyde. Ofte ved at installere den lille boks, som slår katalysatoren fra, så den manglende Adblue-væske ikke længere registreres.

Dermed kan bilen køre videre for fuld kraft - samtidig med at den forurener cirka 10 gange så meget, som det er tilladt.

"Der har vi banditten"

Politiassistent Ronnie Bull Jensen tager en rød skruetrækker frem og begynder at skrue sig vej ind til en sikringstavle foran sig. Han løfter den op.

- Der er nogle ledninger, der ikke umiddelbart ligner noget, som er standard for en lastbil som denne her. Der er helt klart pillet ved systemet, konstaterer han, mens sikringstavlen vendes og drejes.

Han hiver lidt i ledningerne for at få styr på, hvilken tilslutning de enkelte har. En sort lang ledning dukker frem. Ronnie Bull Jensen tager med begge hænder om den og hiver let for at forsøge at finde ud af, hvad der gemmer sig i den anden ende. Efter et par minutter opgiver han og hopper ud af vognen for at skrue flere plader af.

- Og der har vi banditten, udbryder han kort tid efter.

Den lille boks på billedet manipulerer med lastbilens system og sætter en stopper for, at Adblue fjerner det meste af de sundhedsskadelige NOx-gasser. Foto: DR Nyheder

- Den lyser rødt, så der er strøm på. Det viser, at boksen har overtaget systemet i lastbilen. Og de har endda været så flinke at skrive på den, hvad den skal bruges til, siger Ronnie Bull Jensen og henviser til, at der på boksen står "Adblue".

- Der er ikke så meget at være i tvivl om i dette tilfælde. Det er et helt klassisk eksempel på snyd. Jeg har måske haft 10 af de her slags, hvor de er monteret på den måde.

Betydning for luftforureningen

Luftforurening betyder hvert år, at 4.000 danskere dør før tid - og en stor del af den farlige forurening kommer fra biltrafikken herunder lastbiler.

Det er derfor, man er begyndt at udstyre moderne lastbiler med en ny teknologi, der skal skåne mennesker for det meste af den forurening, lastbilerne udsender.

Men når nogle lastbilchauffører og firmaer snyder, går det udover processen med at mindske luftforureningen, fortæller Ole Hertel, der er professor og institutleder på Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet.

- Reglerne i Europa er fastsat med henblik på, at der skal ske et fald i forureningen og dermed også de helbredsmæssige effekter. Hvis der bliver snydt, får vi ikke de fald, vi har forventet, siger han.

NOx-gasser kan blandt andet give hovedpine, kronisk nedsat lungefunktion og problemer med at trække vejret.

Bøde til rumænsk vognmand

Politiassistent Ronnie Bull Jensen har sat sig ind i en af politibilerne på rastepladsen for at notere sig dagens dokumentation.

Den rumænske vognmand, der ejer den røde lastbil, står til at få en bøde på 15.000 kroner. Chaufføren slipper, da han kun har kørt i bilen i to dage.

- Hvis han havde kørt i den længe, havde han også fået en bøde, for så burde han have indset, at han skulle tanke Adblue-væske, men i og med at han lige har overtaget den, har han ikke en chance for at være klar over, at der er blevet manipuleret med systemet. Derfor er det kun virksomheden, der får en bøde, forklarer Ronnie Bull Jensen.

I 21 Søndag klokken 21.00 på DR1 kan du få hele historien om politiets kontrol af lastbilers fusk med 'Adblue-systemet', der er med til at sørge for at mindske forureningen.

Facebook
Twitter