Legetøjsdillen de voksne ikke forstår: 13-årige Nanna er besat af 'squishies'

Efterspørgslen på de bløde legetøjsfigurer er så stor, at butikkerne ikke kan følge med.

Engang var det hackey sacks, hønseringe, yoyoer og senest fidget spinners, som var nogle af de hotteste diller blandt skolebørn, men nu har en ny trend indtaget børneværelserne, squishies.

13-årige Nanna Chanell er en af Danmarks mest hardcore squishy-fans. Hun begyndte at samle for flere år siden, og hendes samling tæller 102 squishies.

Fingrene klemmer løs på den gule skumbamse i Nannas hånd:

- Jeg synes, de er nuttede, og jeg elsker bare at trykke på dem, fordi de er bløde, fortæller hun.

En squishy er et stykke legetøj, der typisk ligner et nuttet dyr, noget mad eller en dessert. Den er oftest blød, farvestrålende og dufter, og salget af dem går som en steppebrand hen over landet.

Et udpluk af Nannas i alt 102 squishies.

Hos legetøjsfirmaet Top-Toy, der har 300 butikker i Norden og driver BR og Toys ”R” Us-butikker, er efterspørgslen på squishies større, end de kan nå at levere.

- Når vi får squishies i vores butikker, forsvinder de inden for få dage. Vi er blevet nødt til at flyve dem hjem fra Østen, fordi salget går så hurtigt, at producenter ikke kan følge med, fortæller kategorichef Lars Morel Lærke.

Hvis du er i nærheden af en 'first mover', hørte du måske allerede om dem i efteråret 2017. Du så dem måske juleaften under træet, eller kender et barn i skolealderen, som har dem med i frikvarteret. Snart kan du ikke undgå at se dem - for hvor der er tweens, er der squishies.

Hvordan leger man med dem?

Man kan trykke på dem med fingrene, blive afstresset og betragte hvor 'slow rising' de er - altså hvor gode de er til at rejse sig langsomt igen.

Man kan også samle på dem og sætte de pæneste op på en hylde på sit værelse. Det gør Nanna Chanell.

Favoritsquishiesne har fået hæderspladsen på Nannas værelse. (Foto: Benjamin Ager Riis)

Hun har startet sin egen Youtube-kanal, 'Kiwi Squishies', med hjemmelavede videoer med 'squishy battles', 'squishy unboxing' og 'squishy guides'. Her deler hun sin interesse med andre squishy-fans, og en af hendes videoer er blevet vist 130.000 gange.

Faktisk er Nannas Youtube-kanal blevet så populær, at hun bliver sponsoreret af squishy-forhandlere, som sender dem gratis til hende.

Her er Nanna i gang med at lave en Youtubevideo om squishies med sin tvillingesøster.

- Nogle gange keder jeg mig, og så kan jeg godt lide at gå og trykke på dem alle sammen, siger hun.

Nanna har de seneste år brugt alle sine lommepenge på at købe squishies. Hun har betalt alt mellem 20 kr. og 200 kr. per styk, og det er løbet op i 10.000 kr. Hver dag efter skole åbner hun sine skuffer og nyder sin samling, der fylder en halv kommode.

De voksne forstår det ikke

Nannas mor, Jacquelline Lindberg, forstår ikke, hvorfor hendes datter vil bruge så mange penge på at købe squishies, men hun er glad for, at hendes datter har en interesse at gå op i.

- Jeg tager hatten af for dem, der har fundet på det. At man kan tage penge for et lille stykke skumgummi med maling på, det er ejendommeligt, siger hun.

At voksne ikke kan se fidusen i det bløde skumlegetøj er faktisk med til at gøre det dragende, forklarer Stine Liv Johansen, der forsker i børns medier på Aarhus Universitet.

- Det er vigtigt for en tween at gøre noget, som de voksne ikke forstår.

Det er vigtigt, at børn leger, fordi det er sjovt - ikke fordi det har et højere formål, siger Stine Liv Johansen.

- Vi vil altid putte legen ind i et lærings- og udviklingsformål, men pointen med at lege - er bare at lege.

Squishies ligger i forlængelse af den slim-trend, der har været, og trækker på de genkendelige motiver fra for eksempel maden i legekøkkenet, som så bliver tilføjet noget nyt.

Hun har kun én anke i forhold til squishies, og det er at være påpasselig med hvad det legetøj, som bliver købt på udenlandske hjemmesider, indeholder.

- Hvis jeg skal være kritisk, ville jeg lige tjekke, om legetøjet er CE-mærket, så der ikke er blødgørere i, siger hun.

Dillen stopper snart igen

Denne type legetøjstrend varer typisk 3-6 måneder, ifølge Lars Morel Lærke fra Top-Toy.

- Squishies er nok på noget af sit højeste lige nu. Vi sælger rigtig mange, men til sommer skal børnene ud og lege, og så er det noget andet, der er populært, siger han.

Hjemme hos Nanna Chantell får den rosa yndlingsfersken-squishy et klem med fingrene, mens hun fortæller, at hun ikke kan forestille sig, at hun nogensinde vil miste interessen for sine squishies.

Facebook
Twitter