Legetøjsgigant spinder guld på Barbie-dukker med former, tørklæder og flere hudfarver

De alsidige dukker har hjulpet den kritiserede dukke tilbage på markedet.

  • I 2017 lancerede Mattel den første Barbie med hijab. Dukken er inspireret af den amerikanske fægter Ibtihaj Muhammad. (Foto: Andrew Kelly © Scanpix)
  • I dag findes Barbie i forskellige højder, størrelser og hudfarver. (Foto: handout © Scanpix)
1 / 2

'Hijarbie', plussize-Barbie eller Barbie med rødt hår og fregner.

Den ikoniske, hvide dukke med lange lyse lokker og et urealistisk taljemål har gennemgået en stor forvandling. Og Barbie-revolutionen viser sig at give plus på bundlinjen.

Legetøjsproducenten Mattel, der satte Barbie på hylderne i 1959, har til stor overraskelse opnået overskud i 2018. Og det er de nye dukkers fortjeneste.

Efter legetøjs-giganten har udvidet sortimentet med buttede og hijabklædte dukker, er salget steget med 12 procent i fjerde kvartal sidste år. Det viser selskabets regnskab, skriver Reuters.

Ifølge kønsforsker ved Roskilde Universitet Karen Sjørup er det klogt at udvikle Barbie i forskellige højder og drøjder.

- Det er noget, man sælger sig selv på. Det er blevet meget umoderne at sælge kønsnormativt legetøj. Og ved at lave nye Barbie-modeller, giver Mattel en fornemmelse af at have en mangfoldig tilgang til legetøjet. At man ikke længere ser den amerikanske langbenede Barbie som model for alle piger.

Ved at sætte forskellige typer af Barbie på hylderne, er der større chance for, at pigerne som udgangspunkt kan identificere sig med dem, mener hun.

Mangfoldigt legetøj

På legetøjsmarkedet er Mattel ikke den eneste, der forsøger sig med at bryde med det stereotype legetøj. Konkurrenten Lego har også udviklet nye typer af figurer.

Ifølge Karen Sjørup har Lego været kritiseret for, at være meget "drengede".

- Det har fået dem til at lave en serie, hvor kvinder er videnskabsmænd eller skorstensfejere. Og det afspejler jo også et forsøg på at skabe en rollemodel, som pigerne bedre kan spejle sig i, end den her Barbie-type.

Men selv om flere af giganterne forsøger at følge med på en diversitets-bølge, så binder dukkerne stadigvæk pigerne til kønsstereotype opfattelser af sig selv, mener kønsforskeren.

- Det kan godt være, at dukkerne kan fås i forskellige farver og former, men det er stadigvæk nogle idealtyper, hvor pigerne bliver indøvet i, hvordan man klæder sig og tager sig ud.

Som kritiker af normer om køn, mener Karen Sjørup dog, at det er rart at se, at der sker noget på området. Nu mangler vi bare, at drengenes legetøj følger med, pointerer hun.

I år fylder Barbie 60 år. Og gennem sin lange levealder har hun både været udsat medvind og kraftig modvind. Men den langbenede blondine var oprindeligt slet ikke tænkt som legetøj.

Se et videoklip af nogle af de tidlige barbie-dukker.