Legetøjskæde erkender at have vildledt børn i reklame

Top-Toy, der ejer 'ToysRus' erkender, at firmaet har vildledt børn i en tv-reklame om et ur med løgne-detektor.

Thomas Buch-Andersen undersøger børnereklamer i DR1-programmet For Godt Til At Være Sandt?

Op til jul kørte en reklame for et ur med løgnedetektor massivt på de kommercielle tv-kanaler i Danmark.

Afsenderen var lejetøjskæden 'ToysRus', der lokkede med, at 'Spynet'-uret både kunne "optage video, lyd og billeder i al hemmelighed", og at uret kunne "analysere videooptagelserne med den indbyggede løgnedetektor."

DR-programmet 'For godt til at være sandt' har nu testet uret, og konklusionen er, at løgnedetektoren ikke virker, og at reklamen vildleder børn.

At reklamen loven for meget, erkender Carsten Nielsen, der er varedirektør i Top-Toy, som ejer både ToysRus og BR-kæden.

- Hvis I har talt med børn, der mener, at vi har vildledt dem, så er det selvfølgeligt ikke i orden, og det er jeg da ked af at høre. Vi er opmærksomme på, at vi ikke må vildlede i vores kommunikation og slet ikke, når det handler om børn. Hvis jeg vælger at indrykke den reklame igen, så vil jeg lave den om, siger han til DR.

Reklamen virkede på fjerde klasse

I 'For godt til at være sandt' bliver reklamen for Spynet-uret vist til en fjerde klasse på Skolen på la Cours Vej på Frederiksberg i København. Her tog flere reklamens budskab bogstaveligt.

- Altså, jeg kunne godt lide reklamen, fordi jeg synes, det var sådan fedt med alle de der ting, man kunne, hvor man snige sig og sådan noget, siger Casper Tigers Hansen, der efter at han har set reklamen godt kunne tænke sig uret.

- Jeg tror godt, man kunne bruge løgnedetektoren, mente Emma Lysholt.

Omkring halvdelen af klasse troede på, at reklamens påstand om urets løgnedetektor er sand.

(Foto: DR Nyheder)

- Det er bedragerisk

De to 10-årige drenge, Villads Bech og Mads Christian Ørskov Koldenborg, bliver i 'For godt til at være sandt' sat til at teste påstandene i ToysRus' reklame for Spynet-uret.

Her viser det sig hurtigt, at løgnedetektoren ikke duer. Den analyserer svarene helt tilfældigt, og når Villads Bech siger sit navn, kommer uret ofte frem til, at han lyver.

Både han og Mads Christian er skuffede:

- Jeg synes, det er bedragerisk, og jeg synes, at de bare har løjet. Jeg vil aldrig have sådan et Spynet-ur, siger de.

Skærpede regler

Det er Forbrugerombudsmanden, der holder øje med, om reklamer vildleder.

Og der er særligt skærpede regler for reklamer målrettet til børn, fortæller Benedicte Havskov Hansen, kontorchef hos forbrugerombudsmanden.

- Når man som virksomhed vil ud og markedsføre sig mod børn og unge, skal man være opmærksom på, at de er ikke så kritiske, som voksne er, så man skal udvise en særlig agtpågivenhed, man skal være særlig påpasselig, og der skal ikke så meget til før, at man overtræder markedsføringsloven, siger hun.

Indtil videre har ingen firmaer dog fået bøde af Forbrugerombudsmanden for at vildlede børn i deres reklamer.

- For det første er det jo sager, der er rigtigt, rigtigt svære at bevise, men det er også en forholdsvis ny bestemmelse. Den kom ind i 2006. Så indtil videre har vi ikke noget, bekræfter Benedicte Havskov Hansen.

Se mere i For godt til at være sandt? i aften kl. 21.05 på DR1, der rejser spørgsmålet, om påstande i reklamer til børn overhovedet bør være rigtige.

Facebook
Twitter