Slut med reklamer på de sociale medier de næste 30 dage. Sådan lyder det fra Lego, som dermed stemmer i med flere større internationale virksomheder, der har varslet lignende tiltag - herunder Coca-Cola og Starbucks.
Det oplyser Lego på sin hjemmeside.
Beslutningen kommer, efter at blandt andet Facebook er blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at fjerne hadefuldt indhold på det sociale medie - herunder racistiske indlæg.
Lego skriver:
"Vi er forpligtet til at have en positiv indflydelse på børn og den verden, de skal overtage. Det inkluderer at bidrage til et positivt, inkluderende digitalt miljø, fri for hadudtalelser, diskrimination og fejlagtig information," udtaler Legos globale marketingschef, Julia Goldin, i pressemeddelelsen.
Derfor stopper koncernen med øjeblikkelig virkning alle annoncer på sociale medier, mens de ser på, hvordan de lever op til det i deres reklamer.
Facebook bør tage ansvar
Lego nævner ikke noget specifikt socialt medie, men Facebook har indtil videre været centrum for bevægelsen.
Det amerikanske magasin Forbes har delt en liste over de virksomheder, som indtil nu har stoppet annonceringen på det sociale medie Facebook.
Her finder man store, internationale brands som Ben & Jerry, Microsoft, PUMA og cirka 240 flere.
Lavinen blev startet af en snebold, der blandt andet blev kastet af borgerrettighedsgruppen NAACP (National Association for the Advancement of Colored People).
17. juni lancerede de en kampagne under hashtagget #StopHateForProfit. Målet med kampagnen er at få selskaber til at stoppe deres annoncering på Facebook for at få mediet til at tage ansvar i forhold til had og misinformation.
I fredags oplyste Facebook dog, at de nu vil forbyde "en bred kategori af hadefuldt indhold" i annoncer på mediet. I forhold til håndteringen af hadefulde opslag er det endnu uvist, hvad det sociale medie vil gøre.
Lego har ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt, oplyser de til DR Nyheder.