Letbane kører igen efter dødsulykke: 'Vi venter på Havarikommissionens arbejde'

Intet tyder på, at advarselsanlæg ikke virkede, da to nordmænd i går blev dræbt ved baneoverskæring.

Letbanen kører igen til Grenaa. Nu skal ulykken undersøges af Havarikommissionen. (Foto: Per Øxenholt)

Letbanen kører igen mellem Hornslet og Grenaa, efter en norsk mand og hans søn i går blev dræbt, da deres bil blev ramt i en jernbaneoverskæring ved Trustrup.

Strækningen blev lukket efter den tragiske ulykke, men nu er der ryddet op, og sikkerhedsanlægget, der skal advare om tog, er klarmeldt.

- Vi har testet det advarselsanlæg, der er på stedet, og fik i går aftes clearing på, at det er i orden. Vi har testet og målt vores køreledningsanlæg, for bilen, der blev ramt, ramte jo en af masterne. Det blev også frigivet i går aftes, og derfor har vi kørt fra i morges, siger direktør for Aarhus Letbane Michael Borre.

Byen Trustrup ligger 13 kilometer fra Grenaa, som er sidste stop på letbanestrækningen fra Aarhus til Grenaa.

Har ikke observeret fejl

Ved overskæringen er der et anlæg, der advarer bilister med lyd og blinkende lygter. En nabo fortalte i går DR, at han ofte har oplevet, at advarselssystemerne i området ikke virker.

Men ifølge Aarhus Letbane, der har ansvaret for overskæringen, er der ikke tegn på fejl ved ulykkesstedet.

- Vi har ikke observeret eller registreret i vores system, at der har været tilfælde, hvor anlægget ikke har virket og toget er kørt igennem. Det ville vi have fået advarsler om. Det kan ikke lade sig gøre, siger Michael Borre.

- Men jeg bliver selvfølgelig nysgerrig, når nogen siger, at anlægget ikke virker, når vi overhovedet ikke har nogle registreringer af, at det ikke virker. Så derfor er det også noget af det, vi kaster os over.

Han håber, at alle omstændigheder vil blive belyst, når myndighederne får undersøgt ulykken.

- Vi venter på, at Havarikommissionen får gjort deres undersøgelser færdige, og om politiet eventuelt har nogle budskaber til os. Havarikommissionen skal jo bruge den tid, det tager, og de er altid grundige. Men vi har samlet det materiale, de skal bruge, så de kan lave deres undersøgelser færdige, siger Michael Borre.

Facebook
Twitter