Lidls hypede sko tager nu også Danmark med storm: 'For mig handler det her slet ikke om mode'

Markedsføringen af nye Lidl-sko er til topkarakter, siger modeeksperter.

Lidls sneakers blev torsdag sat til salg for 111 kroner i kædens 134 danske butikker. Siden da er de set på dba.dk til priser på op til 8.000 kroner. (Foto: MURIEL LIEBMANN 01)

Briterne, italienerne, tyskerne og belgierne har allerede stået på tæerne af hinanden for at få fingre i Lidls nye kollektion af badesandler, strømper, indkøbsnet - og navnlig sneakers.

Torsdag var det så de danske kunders tur til at kaste sig over 'The Lidl Collection', som er produceret i et begrænset oplag.

Da Lidls modekollektion sidste år ramte flere store Lidl-lande, måtte mange butikker melde udsolgt efter få minutter.

Lidls sneakers er også dukket op på handelsplatformen Ebay til mange gange originalprisen efter at være blevet revet ned af hylderne i lande som Tyskland, Belgien og Italien. (Foto: MURIEL LIEBMANN 01)

Her blev de populære sneakers efterfølgende videresolgt af profitjægere for flere tusinde kroner.

Og den fidus har kunder herhjemme også opdaget, vidner en søgning på dba om.

Alene i dag er der kommet 37 opslag med de blå, gule og røde gummisko fra Lidl.

Her svinger priserne fra 300 kroner og helt op til 8.000 kroner for et par, mens enkelte også sælger til højestbydende.

- Vi må bare sige, at det er stukket helt af de seneste par dage, lyder det fra Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl i Danmark.

Ifølge modeekspert og redaktør på Børsen Weekend Chris Pedersen, så rammer de farvestrålende sneakers plet i forhold til øjeblikkets trend.

- Der har i lang tid været en tendens til, at sneakers skal være lidt 'chunky' og skøre at se på. Det ser man også hos for eksempel Nike og Adidas. Og det er lige præcis midt i den tendens, at Lidls sko lander.

Men når det så er sagt, så mener Chris Pedersen ikke, at vi fremover skal sætte næsen op efter at finde det nyeste modetøj hos den tyske dicountkæde.

Lidls badesandaler til 45 kroner. (Foto: MURIEL LIEBMANN 01)

- For mig handler det her ikke om mode. Det er et markedsføringsstunt, som er meget glimrende tænkt.

- De her sko koster jo kun 111 kroner. Det kan du dårligt få to fadøl eller en softice for i dag. Så hvis du køber dem for at have dem på, så vil mange synes, du er sjov.

- Jeg tror, Lidl gør det med et glimt i øjet. Og det budskab er blevet fanget af dem, der kommer til at gå med det her tøj.

Frederik Lentz Andersen, der er fotograf og kreativ direktør i bureauet Holidays, er enig. Humoren er åbenlys, og så er de ikke for kønne at kigge på. Og det er med til at banke hypen op, mener han.

- I virkeligheden tror jeg bare, at det er fedt, at de er grimme. For de er decideret grimme. Jeg tror, at der er et gran humor i at have den på, og det er en modreaktion til, at tingene skal være så dyre.

- Lige nu skal det være lidt grimt, det skal være farverigt, og så er det et opgør mod high fashion med de her ekstremt dyre mærker, siger han.

Hør Rasmus Pape fra Lidl fortælle om den store interesse:

Heidi Klum dryssede stjernestøv over Lidl

Den aktuelle The Lidl Collection er dog ikke kædens første favntag med en modekollektion.

Sådan en har kæden flere gange lanceret med supermodellen Heidi Klum som chefdesigner.

Blandt andet i 2017, hvor tøjet under modeugen i New York blev vist frem i et stort lokale indrettet som et Lidl-supermarked.

- Det var også genialt at lave et samarbejde med Heidi Klum. Og det er jo den opmærksomhed, de gerne vil have.

- De bygger ikke store prøverum i butikkerne. De gider ikke at stå med kunder, der spørger, om de har tøjet i størrelse 41. De gør det for at skabe en hype, siger Chris Pedersen.

Heidi Klum med Lidl-kollektionen under modeugen i New York i 2017. (Foto: LIDL via Bestimage)

Målt på overskrifter i danske medier er missionen nået i mål herhjemme.

Men der er ikke noget nyt i brobygning mellem modeverden og et brand som Lidl, siger Chris Pedersen.

- Man ser også, at modebranchen udnytter værdien af den genkendelse, der er, når de leger med brands og logoer andre steder fra.

- Det så man for eksempel for seks eller syv år, da Balenciaga lavede en kollektion med farverne og logoet fra kurervirksomheden GLS.

På den anden side af Atlanten har supermarkedskæden K-Mart plukket blandt USA's største unge designere, som har skabt limiterede kollektioner.

- Der går to-tre uger, og så er tøjet væk igen. Men så har man måske fået andet publikum til at komme og købe ind i butikken, siger Chris Pedersen fortsætter.

- Om Lidl kan man måske sige, at det stadig er et brand, vi er ved at lære at kende i Danmark. Det er det i hvert fald for mig. Om som markedsføringsstunt er det her glimrende tænkt, siger Chris Pedersen.

Chancen for en god investering er dog ikke kørt endnu. Få butikker har fortsat varer på hylderne, fortæller indkøbsdirektør Rasmus Pape.

- Der er stadig nogle butikker, hvor der vil være sneakers, sandaler eller sokker. Jeg kan ikke lige sige, hvor det er, så kunderne må gå lidt på jagt.

Facebook
Twitter