Der skal mere motorvej til.
Det står klart, efter at regeringen har lækket dele af sin nye infrastrukturplan, som bliver præsenteret i dag klokken 12.
Står der til regeringen, skal motorvejesnettet udvides med flere spor forskellige steder som på Hillerødmotorvejen, den fynske motorvej og omkring Aarhus, Kolding og Skanderborg. Kalundborgmotorvejen skal gøres færdig, så den når hele vejen til Kalundborg.
Det vækker glæde.
Kalundborg er ifølge borgmester Martin Damm (V) helt afhængig af de resterende 30 kilometer motorvej.
- Vi har ventet på det her i 20 år, hvor det har været planlagt, og vi har en god udvikling lige nu med virksomheder, der kommer til og bygger ud. Og hvis det skal fortsætte, er vi afhængige af, at vi får en motorvej, så vi kan komme hele vejen til Kalundborg, siger han.
Også den fynske motorvej står til at få en overhaling.
Det vil betyde rigtig meget, siger Odenses borgmester, Peter Rahbek-Juel (S).
- Der er rigtig meget kø, der er rigtig mange, der bliver forsinket og der er rigtig mange ulykker på den strækning, så det vil være rigtig godt at få udvidet det.
Fornuftig fintuning af motorvejsnettet
Ud fra det, som vi indtil videre har set, er det en mindre, men fornuftig plan, lyder det fra Jeppe Rich, der er professor ved Danmarks Tekniske Universitet og forsker i transport.
- Det er jo ikke et bombastisk udspil. Det er udvidelser og forlængelser af eksisterende motorvej, og det er et projekt, der fintuner et relativt udbygget transportsystem, siger han.
Han vurderer, at de mindre motorvejsudvidelser er realistiske, og at de kan betale sig.
- Det er meget fornuftigt, for mange af de her motorvejsprojekter er gode, og det er udvidelserne forventeligt også, når man regner på samfundseffekten, siger Jeppe Rich.
Og så er det planen om en tredje forbindelse over Limfjorden i Nordjylland, der skal aflaste de nuværende to.
- Det er lidt mere kontroversielt blandt andet, fordi det rent samfundsøkonomisk ikke er noget super fremragende projekt, og fordi det går gennem nogle naturskønne områder. Så der skal nok blive lidt mere blæst om det, siger Jeppe Rich.
'En eklatant dårlig idé'
Der er allerede godt gang i debatten om forbindelsen, der efter planen skal være en cirka 20 kilometer lang firesporet motorvej, som går vest om Aalborg over den lille ø Egholm i Limfjorden.
Borgmesteren i Aalborg, Thomas Kastrup-Larsen (S), er glad.
- Der er daglige kødannelser, og der er en hel del trafikuheld. Og folk, der bor nord for fjorden, er begyndt at sige deres arbejde op syd for fjorden, for de gider simpelthen ikke sidde i kø, siger han.
Men det løser dén forbindelse ikke, siger Henrik Sakstrup, borgerforeningen mod den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm.
- Problemet er, at man kun løser de trafikale problemer i fire år - for 7,3 milliarder. Det har jo ingen sammenhæng. Og så har det konsekvenser for 26.000 borgere, der bliver belastet med støj i den vestlige del af Aalborg, siger han.
Også regeringens støttepartier træder på bremsen. SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, har allerede en klar melding til den del af udspillet:
- Vi kommer ikke til at lægge SF-stemmer til en forbindelse over Egholm. Det vil jeg sige meget klart. Det er ét af de få steder, hvor vi har et økologisk landbrug i Danmark. Det er helt unik natur. Det skal selvfølgelig ikke smadres af en motorvej, siger hun.
Der er heller ikke støtte at hente hos Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen.
- Vi tror ikke, den er særlig gavnlig i forhold til trængsel, og den er i hvert fald til skade for naturen. Så vi synes, det er en eklatant dårlig idé, siger hun.