Liste: Husker du bottleflip, grønkål og Pusherstreet?

Støjbergs kage-fejring står langt fra alene. Her er fire politikeres virale opdateringer.

Integrationsminister Inger Støjberg (V) er kendt for at bruge sociale medier til at kommunikere direkte til sine følgere. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Det er næppe gået manges øjne forbi, at integrationsminister Inger Støjberg (V) i går fejrede, at udlændingestramning nummer 50 var vedtaget. Hun postede nemlig et billede af en lagkage på Facebook i går og skrev: ”I dag fik jeg vedtaget stramning nummer 50 på udlændingeområdet. Det skal fejres!”

I skrivende stund er der blevet reageret på opdateringen mere end 27.000 gange, og den har affødt knap 9000 kommentarer.

Det er langt fra første gang, at en politikers opdatering på sociale medier får så meget opmærksomhed, at den i et eller andet omfang bliver dagsordensættende.

Mads Kæmsgaard Eberholst er medieforsker og underviser i sociale medier på Roskilde Universitet. Han peger på tre andre virale opdateringer, som har fået stor opmærksomhed og hvorfor.

Inger Støjbergs middagsgæster

I januar sidste år postede integrationsminister Inger Støjberg dette billede:

Ifølge Mads Kæmsgaard Eberholst er opdateringen en klog måde at svare igen på i en sag, hvor ministerens ansigt var blevet afbildet sammen med en skinke.

- Og så er opdateringen et godt eksempel på den del af politisk kommunikation, som hedder: Hvis du ikke kan kæmpe imod dem, så spring med på den. En politiker som Støjberg bruger sociale medier som et politisk værktøj, og hun signalerer her, at hun kan tåle sin egen medicin, siger han.

Anders Samuelsens bottleflip

I oktober fik Anders Samuelsen (LA) opmærksomhed ved at vende en flaske vand i luften.

Anders Samuelsen RB plus. Der gik Olsen Banden i åbningsdebatten Statsministeren blev til Egon Olsen, og Anders Samuelsen blev til dynamit-Anders under Folketingets åbningsdebat, hvor politikerne diskuterede 2025-plan. Åbningsdebat i Folketinget.. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2016) (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Det var dog ikke politikeren selv, der havde fået en original idé. Bottleflip challenge var allerede blevet et hit, ligesom den tidligere ice bocket challenge, hvor folk (blandt andet tidligere præsident Obama) hældte koldt vand ud over sig selv. Det eneste, som Samuelsen gjorde, var, at ride med på internetbølgen.

- Så fik han opmærksomhed. Det var nemt, siger Mads Kæmsgaard Eberholst.

Marie Krarups julekrans

I november 2015 postede Dansk Folkepartis Marie Krarup et billede af sin hoveddør, hvorpå der var hængt en julekrans. Den rustrøde dør med den grønne grankrans afstedkom hadske kommentarer fra brugere, der tilsyneladende fik associationer til nazismen.

Når politikeres deler deres privatliv på sociale medier, kan følgerne vende og dreje budskabet, som det passer ind i deres eget kram. Der sker altså et kontekstskifte.

- Helt generelt er det et eksempel på et billede, der bliver pillet ud af én kontekst og taget til indtægt for noget, det ikke er, siger Mads Kæmsgaard Eberholst.

Mai Mercados baby og nedrivning i Pusher Street

Den konservative Mai Mercado endte i en shitstorm, da hun i juni sidste år lavede denne opdatering:

Det fik mange til at blande sig i kommentarfeltet.

- Hun gav udtryk for, at hun nød en nyfødt lige så meget, som hun nød, at noget var ved at blive revet ned. Som om hun var ligeglad med andre menneskers følelser, siger Mads Kæmsgaard Eberholst.