Lokkemad til skoletrætte unge: E-sport på skemaet

Ungdomsuddannelser landet over opretter særlige linjer med e-sport. Men det er ikke nødvendigvis godt for indlæringen, advarer en forsker.

Det er onsdag på netcaféen Dsrack på Frederiksberg.

På række efter række af store skærme bliver der løbet, skudt og likvideret terrorister på livet løs.

Indædte kommentarer til den digitale dyst flyver gennem luften.

- Kom så, mand!

- Arrgh! Hvorfor dør ham der ikke?

Som regel skal de unge mænd, der sidder og skyder bag skærmene, betale for adgang til netcaféens kraftige spilcomputere. Men i dag slipper mange af dem gratis: De er nemlig i skole.

Det er e-sport-klassen fra ungdomsuddannelsen HF & VUC København Syd, der har undervisning her i dag. Det har de haft en gang om ugen, siden to særlige e-sport-hold startede i sommers.

- De har den her onsdag, hvor de kommer ned og giver den fuld gas med deres træning, fortæller Andreas Mogensen, der er lærer og projektleder på e-sport-linjen.

Linjen for e-sport i København er blandt de første af sin slags, men ikke den eneste. I det jyske kan de unge dygtiggøre sig i e-sport på Campus Vejle og lignende linjer er på vej flere steder i landet - blandt andet på HF & VUC Odense. Samtidig tilbyder en lang række efterskoler linjer med særligt fokus på e-sport.

(Foto: René Elias Kurtik © DR Nyheder)

Lokker nørder og forhindrer frafald

På HF & VUC København Syd var formålet med oprettelsen af uddannelsen blandt andet at lokke nogle af de unge til, der ellers ikke får en ungdomsuddannelse.

- Vi så nogle unge mennesker, der blev afholdt fra at tage en ungdomsuddannelse, fordi de fokuserede mere på deres interesser indenfor e-sport, siger Andreas Mogensen.

Én af de unge mænd bag skærmene hedder Nicolai Nelin. Han er 20 år, fra Nordsjælland og snart igennem sit første år af uddannelsen.

- Jeg var skoletræt. Og i stedet for at vælge noget, jeg følte, at jeg burde vælge, så valgte jeg ud fra min interesse, fortæller Nicolai Nelin.

Han er overbevist om, at HF-linjens særlige fokus på gamere som ham betyder, at flere ender med at få en studenterhue.

- Vi er inde i den samme kultur. Vi taler alle samme sprog. Så er der én, der er i nogle problemer, så er vi lidt bedre til at hjælp hinanden, fortæller Nicolai Nelin.

Foreløbig lever e-sportlinjen op til formålet: de unge bliver ved.

- Det har vist sig, at vi har markant færre, der falder fra, når de tager uddannelsen, fortæller Andreas Mogensen.

Spilanmeldelser i dansk

Det er ikke kun det ugentlige træningspas på netcaféen, der giver e-sport-linjen sit særpræg.

Computerspil-kulturen påvirker også de andre fag. Eleverne skriver spilanmeldelser i dansk, laver budgetter og planlægger spilleevents.

- Der er nogle fag, hvor det virker bedre end andre. Men i bund grund virker det rigtig godt, siger Nicolai Nielsen.

Husk pædagogikken

På Aarhus Universitet sidder Rikke Toft Nørgård, der er lektor og forsker i digitale spil og medier.

Hun kan sagtens se potentialet i at dyrke e-sport på en ungdomsuddannelse – men for e-sportens skyld og ikke nødvendigvis for undervisningens.

- E-sport vil give mening som noget, man dyrker og bliver rigtig god til. Men måske knap så meget i matematik og dansk, siger Rikke Toft Nørgård.

Rikke Toft Nørgård, lektor, Aarhus Universitet (Foto: René Elias Kurtik © DR Nyheder)

Rikke Toft Nørgaard efterlyser en gennemtænkning af pædagogikken, hvis e-sport og computerspil skal spille en rolle i den egentlige undervisning.

- Det kan lokke mig med til mange møder, hvis der er lagkage – men det gør ikke nødvendigvis møderne bedre, siger hun, og fortsætter:

- Før vi ruller e-sport ud over det hele, skal vi have udviklet en pædagogik, der passer til.

Andreas Mogensen er overbevist om, at eleverne lærer det, de skal, også selvom computerspillene og e-sportens verden fylder noget i undervisningen.

- Hvordan holder i balancen, så de (elverne, red.) ikke bare spiller computerspil?

- Der er jo de samme faglige krav som enhver anden – og det er heller ikke i elevernes interesse, at alting handler om e-sport.

Mulighed for at følge sin interesse

Tilbage på netcaféen bliver der stadig plaffet løs.

- Jeg synes, I er lidt pressede oppe i toppen, siger Andreas Mogensen til sine elever, med blikket på computerskærmen og den bygning, som eleverne kæmper om i spillet.

Nicolai Nelin glæder sig over at have mulighed for at dyrke sin store interesse som en del af skolegangen.

- Den her linje giver mig mulighed for at fokusere på det, jeg godt kan lide og ikke kun det boglige, siger han.

Facebook
Twitter