Lokoførerne rammes hårdt ved selvmord

For lokoførere er selvmordsforsøg på skinnerne en erhvervsrisiko, der kan være meget dramatisk.

Statistisk set kommer en lokofører ud for mindst en personpåkørsel i løbet af en karriere. (Foto: Vestbanen)

Når mennesker vælger at tage deres eget liv ved at springe ud foran et tog, så rammer det blandt andre lokoførerne rigtig hårdt.

I dag er det sket igen, og en kedelig opgørelse viser, at en lokofører rent statistisk vil komme til at påkøre mindst én person i løbet af et karriereforløb.

En af dem er Ulrik Salmonsen, der er formand for Dansk Jernbaneforbund og som har været lokofører i 37 år.

Han kan ikke præcist huske, hvornår det var, at en person valgte at slå sig selv ihjel foran hans tog ved Dybbølsbro Station. Men når han hører om en ulykke som den ved Veksø i dag, så kommer tankerne fra ulykken tilbage.

- Det er ikke noget, jeg går og spekulerer på i hverdagen, men når man snakker om det, så er det klart, at billederne også kommer frem på min nethinde, siger han til DR Nyheder.

Alvorlig erhvervsrisiko

Billederne, som Ulrik Salmonsen tænker på, er for mange lokoførere meget voldsomme.

- Mange lokomotivførere oplever noget, der er meget dramatisk. Og det er jo sådan, at lokomotivføreren skal være redningsmandskabet behjælpeligt og få flyttet toget, så de kan flytte stumperne, siger Ulrik Salmonsen.

En opgørelse fra DSB viser, at antallet af personpåkørsler er steget voldsomt i år i forhold til sidste år. Hvor der sidste år i juni var 20 påkørsler på skinnerne, er tallet i år oppe på 37.

Det betyder langt flere sygemeldinger blandt lokoførerne, der efterfølgende skal til krisepsykolog og have fornyet helbredsattest, inden Trafikstyrelsen skal tage stilling til, om de kan køre tog igen.

- Det man aldrig ved, det er hvor hårdt mærket den enkelte er. Er det første gang eller femte gang, man tager en?

Ikke længere tabu

Men i modsætning til dengang Ulrik Salmonsen blev ansat for 37 år siden, hvor selvmordene var tabu og ikke noget, man talte om, så mener han, at der gøres rigtig meget i dag.

Allerede ved ansættelsen bliver man kaldt ind til en samtale - eventuelt sammen med en pårørende - hvor man får at vide, at personpåkørsler er noget, man kan komme ud for.

Og hvis ulykken sker, er hjælpen der også med det samme, forklarer han.

- Der kommer altid en lokofører ud og hjælper, og der kommer en lokomotivinstruktør og en tillidsmand. Vi har et utroligt godt netværk blandt kollegerne.

Facebook
Twitter