Lufthavn bekræfter sag om løsrevne lys på landingsbaner: 'Vi tager det meget alvorligt'

Der er iværksat tiltag, som skal sikre mod lignende sikkerhedsbrud, forsikrer driftsdirektør.

(Arkivfoto). Eksperter mener, det kan have store konsekvenser for flysikkerheden, hvis der ligger større løsdele på start- og landingsbaner. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

I Københavns Lufthavn har fly i et år lettet og landet på start- og landingsbaner med alvorlige sikkerhedsproblemer.

På trods af, at ledelsen i lufthavnen kendte til problemerne, blev der dog først iværksat en undersøgelse af sikkerheden, da et fly i september ramte løsrevet glas fra en lampe.

Problemerne resulterede ikke i, at flytrafikken stoppede. Heller ikke selvom undersøgelsen har peget på alvorlig risiko for ulykker, viser et uddrag af et udkast til en rapport om sikkerhedsbruddet ifølge Politiken.

Driftsdirektør i Københavns Lufthavn, Kristian Durhuus, bekræfter overfor DR Nyheder, at der flere gange er fundet "løsrevet armatur til et banelys" på start- og landingsbaner, og at et fly den 15. september påkørte "et objekt".

- Det er korrekt, at vi har haft nogle få hændelser med løsrevne lysarmaturer på lufthavnens manøvreområde. I alt har vi godt 9.000 lysarmaturer, men det er selvfølgelig noget, vi tager meget alvorligt, lyder det fra Kristian Durhuus.

I gang med en udredning

Lufthavnen er ifølge driftsdirektøren i gang med "en grundig udredning af årsagen til hændelserne", og Københavns Lufthavn ser også på, om der er "sket fejl i håndteringen af hændelserne".

Uddraget af det fortrolige udkast til en rapport er del af lufthavnens grundige udredning.

Af det verificerede udkast om sikkerhedsproblemet fremgår de ifølge Politiken, der er i besiddelse af dokumentet, at sagen tog sin begyndelse 24. september 2018.

Da der igen i 2019 blev opdaget løsrevet armatur, undlod man dog at tage beslutningen om at stoppe operationerne på pladsen, fordi der ikke var klare procedurer til håndtering af en sådan sag. Flyene fortsatte derfor med at lande og lette, parallelt med at de sikkerhedsmæssige forhold omkring lufthavnens flere tusind banelys blev forbedret.

Ekstra kontrol med banelys

Undervejs i processen konstaterede lufthavnen så yderligere "fejl, mangler og defekter på et meget højt antal armaturer". Og det blev også vurderet, at mange armaturer var i en så dårlig forfatning, at de skal skiftes ud, skriver Politiken.

Kristian Durhuus svarer i mailen til DR Nyheder ikke direkte på, om lufthavnen i dag har styr på samtlige 9.000 lysarmaturer, da det er "for tidligt at konkludere på sagen" så længe, der ikke foreligger en endelig rapport.

Han skriver dog, at lufthavnen har iværksat tiltag, der skal sikre mod lignende hændelser. Blandt andet ekstra kontrol med banelys.

- Der vil i en lufthavn af vores størrelse altid kunne opstå situationer, hvor flysikkerheden kan blive påvirket, selv om vi gør alt, hvad vi kan for at undgå det. Derfor er det også vigtigt, at vi følger op og lærer af vores fejl, udtaler driftsdirektøren.

Der sidder omkring 9.000 lysarmaturer på start- og landingsbanerne i Københavns Lufthavn. På billedet er de røde. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Minister: Flysikkerhed er førsteprioritet

Driftsdirektøren mener, at udarbejdelsen af rapporten om sikkerhedsproblemerne viser, at sikkerhedsprocedurerne i lufthavnen virker. Yderligere kommentarer til sagen har han ikke.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) afventer Trafikstyrelsens behandling af sagen:

- Jeg tager luftfartssikkerheden meget alvorligt, og derfor afventer jeg nu Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens behandling og vurdering af sagen, da de er den ansvarlige myndighed for luftfartssikkerhed i Danmark. Jeg forventer, at styrelsen sikrer, at flysikkerheden altid er en førsteprioritet, skriver han i en mail til DR Nyheder.

Trafikstyrelsen blev orienteret om de løsrevne banelys i 2018 og igen, da et fly påkørte et lysarmatur i september i år. Før den endelige rapport foreligger, vil Trafikstyrelsen ikke kommentere sikkerhedsbruddet yderligere, oplyser styrelsen.